praktijkvoorbeeldDiagnostic Interview Schedule for Children (DISC-IV) Diagnostisch instrument: Diagnostic Interview Schedule for Children (DISC-IV) – Gedragsstoornissen ODD/CD
praktijkvoorbeeldEffects of Pivotal Response Treatment for children with autism In dit proefschrift onderzoekt Manon de Korte de toepasbaarheid en effectiviteit van Pivotal Response Treatment (PRT) bij kinderen met autisme.
praktijkvoorbeeldSoVa-training Tijdens een SoVA-training (sociale-vaardigheidstraining) oefenen kinderen en jongeren die sociaal minder vaardig zijn, in concrete situaties hun sociale vaardigheden te versterken.
praktijkvoorbeeld“Je bent niet alleen!” Jongeren aan het woord over suïcidepreventie “Hulp zoeken is oké, je valt niemand lastig.” Het Kenniscentrum sprak negen ervaringsdeskundige jongeren suïcidepreventie. Wat heeft hen geholpen, en hoe zou de hulp aan suïcidale jongeren beter kunnen?
praktijkvoorbeeldErvaringsdeskundigheid Enkele opbrengsten van activiteiten van het Kenniscentrum, waaraan ervaringsdeskundigheid een belangrijke bijdrage leverde.
praktijkvoorbeeldK-EET bouwt door naar EetstoornissenNetwerk Binnen K-EET werken professionals en ervaringsdeskundigen samen aan oplossingen voor hardnekkige problemen in de ‘keten’ van eetstoornissen.
praktijkvoorbeeldPEERS-training De PEERS-training leert jongeren (12-18 jaar) om steeds vaker zelf oplossingen te vinden bij vriendschap, verliefdheid en andere lastige situaties.
praktijkvoorbeeldToM-e-training De ToM-e training is een blended training die kinderen helpt om zich beter in te kunnen leven in anderen. Kinderen volgen een digitale ‘superheldentraining’, waarbij ze missies uitvoeren en gadgets verdienen.
praktijkvoorbeeldPro-ana coaches Jongeren met een eetstoornis zijn vatbaarder voor zogenaamde pro-ana coaches, die zich via sociale media aanbieden als afvalcoach. Het Kenniscentrum...
praktijkvoorbeeldSupportive Parenting of Anxious Childhood Emotions (SPACE) Het programma Supportive Parenting of Anxious Childhood Emotions (SPACE) leert ouders hoe ze hun eigen reacties op de angst van hun kind (waardoor angst kan floreren) kunnen vervangen door andere, meer ondersteunende reacties, gericht op acceptatie van de moeilijkheden, en op vertrouwen.