praktijkvoorbeeldJeroen Büchli Jeroen Büchli is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de communicatiestrategie van het Kenniscentrum, en de vertaling daarvan in nieuwe en bestaande communicatiekanalen.
praktijkvoorbeeldStagiair(e) Praktijkstandaarden Nieuwsgierig naar kennis en ontwikkelingen in de kinder- en jeugdpsychiatrie, en wil je bijdragen aan de beste hulp voor kinderen en jongeren met psychische problemen? Kom dan stage lopen bij het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Lees verder over de functie en hoe je solliciteert.
praktijkvoorbeeldKennis voor de transformatie Bekijk alle onderdelen van het programma Kennis voor de Transformatie in meer detail. Het doel van ieder deelproject: kennis over de kinder- en jeugdpsychiatrie bundelen en verspreiden in de brede jeugdsector, onder gemeenten en gezinnen.
praktijkvoorbeeldMensen in het netwerk van het Kenniscentrum De mensen in het netwerk van het Kenniscentrum maken mogelijk dat kinderpsychiaters en andere professionals hun jonge patiënten de beste zorg bieden.
praktijkvoorbeeldCongres psychiatrie en LVB: Werken aan samenspel Op donderdag 17 mei organiseerde de Academische Werkplaats Kajak het congres ‘Psychiatrie en LVB: werken aan Samenspel’. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor jongeren en jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en een psychische stoornis. Zo verscheen in 2016 het ‘Handboek Psychiatrie en lichte verstandelijke beperking’. Jeugd-ggz, scholen, de zorg voor mensen met licht verstandelijke beperkingen (VB-zorg) en wijkteams werken sinds de transitie meer en meer samen, maar er moet nog veel gebeuren. Tijdens het congres kwamen wetenschap en praktijk, behandelaar en patiënt, jeugd-ggz en VB-zorg samen. In lezingen en workshops gingen de deelnemers onder andere dieper in op een aantal capita selecta uit het Handboek Psychiatrie en lichte verstandelijke beperking, zoals diagnostiek, psychologische en farmacologische behandeling bij mensen met een LVB.
praktijkvoorbeeldBegrijp je medicijn De dokter die jou een medicijn voorschrijft weet veel. Maar zeggen ze wat jij wilt weten? Snap je hun verhaal in de spreekkamer en in de bijsluiter? Met ‘Begrijp je medicijn’ krijg jij heldere antwoorden op de vragen die jíj en je ouders belangrijk vinden.
praktijkvoorbeeldOPEN: structureel ervaringskennis inzetten Alle ervaringskennis van patiënten en ouders structureel in kaart brengen, analyseren en teruggeven. Dat is de kern van OPEN: Online Patiënten Expertise Netwerk.
praktijkvoorbeeldGames [4Therapy]: meer therapietrouw Games [4Therapy] (G4T) bestudeert op welke manieren digitaal spel en spelelementen een therapie kunnen verrijken. Ambitie is een efficiëntieslag: therapietrouw verhogen en meer inzicht voor cliënten, behandelaars en betrokkenen.
praktijkvoorbeeldBrainwiki opfrissen en uitbreiden Brainwiki is een goedbezochte bron van kennis over psychische problemen en kinder- en jeugdpsychiatrie. Nu eens niet vanuit het perspectief van de professional: al jaren verschaft Brainwiki informatie gericht op jongeren, in hun eigen taal. In 2016 heeft Brainwiki een update gekregen.
praktijkvoorbeeldOnderbouwde kennis voor scholen Een kind met een psychisch probleem in de klas, en dan? Het Kenniscentrum publiceert onderbouwde, direct in de klas toepasbare kennis voor basisscholen: onder meer leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers.