postDifferentiaal-diagnostische overwegingen Concentratieproblemen bij ADHD moeten worden onderscheiden van aandachtsproblemen die (tijdelijk) kunnen voorkomen in het kader van een ingrijpende gebeurtenis, een...
postComorbiditeit Een belangrijk onderdeel van ieder diagnostisch proces, zowel bij kinderen, jongeren als bij volwassenen, is het in kaart brengen van...
postBronnen Akmatov, M. K., Ermakova, T., & Bätzing, J. (2019). Psychiatric and nonpsychiatric comorbidities among children with ADHD: an exploratory analysis...
postMethoden op indicatie Intelligentieonderzoek Een intelligentieonderzoek is aangewezen als de behandelaar wil weten of de gedragskenmerken van ADHD op school mogelijk samenhangen met...
postStandaard aanbevolen methoden Semigestructureerde interviews Interviews verschillen in wat ze uitvragen: sommige interviews vragen naar alle hierboven genoemde aandachtsgebieden voor de diagnostiek, andere...
postDiagnostische onderzoeksmethoden Er bestaat geen objectieve test om een classificatie ADHD vast te stellen of uit te sluiten. Om te komen tot...
postHet diagnostisch proces In de diagnostiek wordt bij voorkeur gebruikgemaakt van semigestructureerde interviews (richtlijn diagnostiek ADHD bij kinderen, 2018). Aangezien voor het classificeren...
postDefinitie en classificatie ADHD volgens DSM-5 In de DSM-5 wordt gesproken van aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (attention-deficit/hyperactivity disorder; ADHD). ADHD wordt in de DSM-5 tot de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen gerekend....
postDiagnostiek: algemene aandachtspunten Diagnostiek is het proces waarbij de probleemgebieden in het functioneren van een kind of jongere genuanceerd worden beschreven en waarbij...
postScreening Hoewel bij het screenen op ADHD in de praktijk regelmatig screeningsinstrumenten worden gebruikt, blijken de meeste vragenlijsten hiervoor niet of...