Oorspronkelijke versie: Gowers et al. (1999) Huidige versie: Staring, Hofman & Mulder (2003) Doel: Meten van het dagelijks functioneren van kinderen en jongeren. Gebruik: ROM Doelgroep: Kinderen en jongeren van 3 t/m 18 jaar Afname en scoring: Hoe: Vragenlijst, in te vullen door een getrainde behandelaar. Tijdsduur: Ongeveer 10 a 15 minuten NB. Training in afname van de HoNOSCA is vereist voor juist gebruik van het instrument. Inhoud van de vragenlijst HoNOSCA Materiaal Vragenlijst en scoreformulier. Schalen De vragenlijst bestaat uit 13 items (sectie A) en twee aanvullende items (sectie B). Problemen worden gescoord op basis van voorkomen in de afgelopen twee weken. Items worden gescoord op een vijfpuntsschaal van 0 (geen problemen) tot 4 (zeer ernstig probleem). De vragenlijst bestaat uit de volgende schalen: Storend, antisociaal of agressief gedrag Hyperactiviteit, aandacht en concentratie Opzettelijke zelfverwonding Alcohol, misbruik van (oplos)middelen Leer- en taalvaardigheid Lichamelijke aandoening of handicap Hallucinaties, wanen of abnormale percepties Niet-organische somatische symptomen Emotionele problemen en daarmee verband houdende symptomen Relaties met leeftijdsgenoten Zelfverzorging en onafhankelijkheid Gezinsleven en relaties Afwezigheid van school Kennis over of begrip van aard van de problemen Gebrek aan informatie over hulpverlening of omgaan met de problemen Interpretatie Download de normtabellen voor de HoNOSCA, onderzocht en beschreven door Dr. Albert Boon en collega’s (Lucertis en de Jutters). Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst HoNOSCA Betrouwbaarheid: niet beoordeeld Begripsvaliditeit: niet beoordeeld Criteriumvaliditeit: niet beoordeeld Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst HoNOSCA Gowers, S.G., Harrington, R.C., Whitton, A., Lelliott, P., Wing, J., Beevor, A., & Jezzard, R. (1999). A Brief Scale for measuring the outcomes of emotional and behavioural disorders in children: HoNOSCA. British Journal of Psychiatry, 174, 413-416. Staring, T., Hofman, E., & Mulder, N. (2003). Health of the Nation Outcome Scales Jeugd (HoNOS Jeugd): Instructies bij het invullen van de HoNOS Jeugd. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst HoNOSCA The University of Liverpool Download de HoNOSCA Download het HoNOSCA scoreformulier GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ