praktijkvoorbeeldToM-training De ToM-training ontwikkelt sociaal competent en sociaal vaardig gedrag, waardoor het kind sociale situaties beter kan inschatten, emoties bij zichzelf en anderen herkennen en zich verplaatsen in de gedachten en overwegingen van anderen.
praktijkvoorbeeldPivotal Response Treatment (PRT) Met Pivotal Response Treatment (PRT) werkt het kind aan sociale competentie, communicatie en flexibiliteit, en ouder en kind aan de interactie.
praktijkvoorbeeldIndividuele oudertraining bij kinderen met autisme ‘Individuele oudertraining bij kinderen met autisme’ verbetert de vaardigheden van het kind en vergroot het gevoel van competentie van de ouders om de gedragsproblemen van hun kind te verminderen en het prosociaal gedrag uit te breiden.
praktijkvoorbeeldDenken + doen = durven Met ‘Denken + Doen = Durven’ leren kinderen en jongeren middels psycho-educatie, exposure en cognitieve therapie omgaan met en verminderen van angstklachten.
praktijkvoorbeeldVRIENDEN Met ‘VRIENDEN’ vergroten kinderen hun emotionele veerkracht, leren ze vaardigheden om problemen op te lossen en moeilijke situaties aan te kunnen.
praktijkvoorbeeldDe Dappere Kat Dappere Kat is erop gericht om kinderen en adolescenten te helpen om te leren gaan met situaties die ze eng vinden en daarom meestal vermijden.
praktijkvoorbeeldEen nieuwe koers ‘Een nieuwe koers’ is een training gericht op kinderen met ADHD, uit te voeren door leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs.
praktijkvoorbeeldBehavioral Parent Training Groningen (BPTG) voor kinderen met ADHD ‘Behavioral Parent Training Groningen (BPTG) voor kinderen met ADHD’ is gericht op het vergroten van kennis van ouders over ADHD en het leren van gedragstherapeutische vaardigheden. Ook het leren van elkaars ervaringen en lotgenotencontact zijn een belangrijk doel van de training.
praktijkvoorbeeldEye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Het doel van EMDR is het verwerken van herinneringen aan identificeerbare ingrijpende ervaringen, die de cliënt hebben getraumatiseerd. Hierdoor verminderen ontstaan als gevolg van die herinneringen en het lijden dat daarmee gepaard gaat.
praktijkvoorbeeldMinder boos en opstandig ‘Minder boos en opstandig’ is bedoeld voor kinderen (8-12 jaar) en hun ouders, waarmee negatief probleemgedrag afneemt en pro-sociaal gedrag toeneemt.