praktijkvoorbeeldVideo-feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) ‘Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD)’ vermindert externaliserende gedragsproblemen bij kinderen door het versterken van ouderlijke sensitiviteit en het bevorderen van consistente maar sensitieve disciplinering.
praktijkvoorbeeldStapstenen De groepstraining ‘Stapstenen’ heeft tot doel jongeren met een voorgeschiedenis van vroegkinderlijke traumatisering die verblijven in de gesloten jeugdzorg, te motiveren voor een behandeling gericht op traumaverwerking.
praktijkvoorbeeldTheraplay Theraplay is een vorm van speltherapie die gebaseerd is op de hechtingstheorie.
praktijkvoorbeeldSlapende honden? Wakker maken! ‘Slapende honden? Wakker maken!’ is een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. De behandelmethode geeft handvatten die helpen richting te geven aan de voorbereiding/stabilisatie bij chronisch vroegkinderlijk getraumatiseerde kinderen/jongeren om traumabehandeling mogelijk te maken.
praktijkvoorbeeldVeilig opgroeien (Signs of Safety) Signs of Safety (SofS) is bedoeld voor gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar waar (vermoedelijk) kindermishandeling plaatsvindt of de risico’s hierop groot zijn.
praktijkvoorbeeldSherborne Samenspel ‘Sherborne Samenspel’ vergroot het zelfvertrouwen bij kinderen en versterkt de hechting tussen het kind en zijn ouder(s)/verzorger(s). Dit gebeurt middels gerichte bewegingsspelvormen die hun oorsprong vinden in de Sherborne bewegingspedagogiek.
praktijkvoorbeeldMST – variant kindermishandeling (MST-CAN) MST-CAN staat voor Multi Systeem Therapie – Child Abuse and Neglect, een intensieve behandeling in de thuissituatie. De behandeling is voor gezinnen met kinderen en pubers, die vallen onder een door de rechter opgelegde maatregel, omdat er zorgen zijn over lichamelijke mishandeling of verwaarlozing van deze kinderen.
praktijkvoorbeeldKinderen uit de Knel (No Kids in the Middle) ‘Kinderen uit de knel’ heeft als doel dat kinderen zich weer vrij kunnen ontwikkelen en zich vrij tot beide ouders verhouden.
praktijkvoorbeeldFasetherapie Voor hechtingsgestoordheid is de fasetherapie ontwikkeld, het vervolg op de differentiatietherapie. Het hechtingsgestoorde kind heeft geen gelegenheid gehad zich te hechten. Het relationeel gestoorde kind leert differentiëren tussen voor hem of haar belangrijke volwassenen. De fasetherapie richt zich op relationele gestoordheid.
praktijkvoorbeeldDifferentiatietherapie Differentiatietherapie richt zich op de ontwikkeling van hechtingsgedrag: zich richten op (nabijheid zoeken van) een specifieke volwassene. Het relationeel gestoorde kind leert differentiëren tussen voor hem of haar belangrijke volwassenen.