praktijkvoorbeeldMulti-Family Therapy / Praxis der Multifamilientherapie Multi-Family Therapy / Praxis der multifamilientherapie (MFT) is een behandelmethode voor kinderen en jongeren met een eetstoornis zoals Anorexia en Boulimia.
praktijkvoorbeeldDialoogmodel Methode gericht op het bevorderen van afstemming, overeenstemming en samenwerking tussen hulpvragers en hulpverleners bij complexe zorgproblematiek.
praktijkvoorbeeldOntwikkeling van het vak Hieronder ziet u veelbelovende initiatieven uit de praktijk om jeugdhulp aan kinderen met ernstige psychische problemen te verbeteren.
praktijkvoorbeeldSmaakk! Smaakk! is een blended cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor jongeren van 14 tot 23 jaar met een eetstoornis. Zij leren jongeren regelmatig en normaal te eten.
praktijkvoorbeeldMultiFamily Groups (MFG) ‘Multifamily groups in the treatment of severe psychiatric disorders’ helpt jongeren met psychotische gevoeligheid of klachten, en hun familieleden middels psycho-educatie. Het doel: volledige deelname aan de maatschappij en blijvend herstel.
praktijkvoorbeeldGedachten uitpluizen ‘Gedachten uitpluizen’ is een cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren die stemmen horen vanwege hun psychotische klachten. Deze behandelmethode is erop gericht de stemmen draaglijker te maken, waardoor lijdensdruk, storend gedrag en vermijdingsgedrag verminderen, en daarmee de psychose.
praktijkvoorbeeldGrip op je Dip De online behandelmethode ‘Grip op je Dip’ helpt jongeren (16-25 jaar) om sombere gevoelens, onverwerkt verdriet en depressiviteit te verminderen.
praktijkvoorbeeldProefschriften Overzicht van proefschriften, het resultaat van wetenschappelijk onderzoek door de mensen uit het netwerk van het Kenniscentrum.
praktijkvoorbeeldDOEPRESSIE Met de behandelmethode DOEPRESSIE krijgen kinderen en jongeren training om depressieve gevoelens onder controle te krijgen.
praktijkvoorbeeldZelfcontrole De behandelmethodeĀ ‘Zelfcontrole’ versterkt kinderen in sociale situaties waarbij zij: minder gedragsproblemen vertonen, meer zelfcontrole hebben, minder impulsief zijn en betere sociaal-cognitieve vaardigheden laten zien.