postVooraf Het thema Jeugdigen met een Lichte Verstandelijke Beperking (LVB) én een psychiatrische stoornis is zeer breed: het omvat in feite...
postAlgemeen Hier gaat het om het diagnosticeren van jeugdigen zonder opvallende organische aandoeningen, die bij hulpverleners en behandelaars in de jeugd-GGZ...
postInstrumenten Onderstaande instrumenten betreffen instrumenten die gebruikt worden bij het diagnosticeren van LVB. Voor het diagnosticeren van probleemgedrag verwijzen wij naar...
postBronnen Došen, A. (2005). Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Kaal,...
postBronnen Bronnen Barnes, Drake et al (2019). Evidence-based guidelines for the pharmacological treatment of schizophrenia: Updated recommendations from the British Association...
postAlgemeen Sommige ouders en kinderen vragen zelf hulp voor de dwangproblemen. De aanmelding is echter niet altijd zo duidelijk. Veel kinderen...
postPsycho-educatie Inleiding Psycho-educatie houdt in “het op systematische wijze (evidence-based) voorlichting geven over onder andere het ontstaan en beloop van ADHD...
postLeerkrachttraining In een training voor leerkrachten wordt leerkrachten gedragstherapeutische vaardigheden aangeleerd die zij in de klas kunnen toepassen, om zo het...
postAlgemene adviezen Het is verstandig voor jongeren om geen alcohol en/of andere psychoactieve middelen te gebruiken, vanwege de risico's die ermee gepaard...
postAlgemeen Aanbevelingen Bij psychotische ervaringen/symptomen (geen diagnose van een psychotische stoornis of schizofrenie). a. Overweeg inzet van Cognitieve Gedragstherapie (CGT) gericht...