Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Instrumenten

Er is een gebrek aan gevalideerde instrumenten voor het diagnosticeren van een somatisch-symptoomstoornis bij kinderen en adolescenten. Alleen algemene gedragsvragenlijsten zijn onvoldoende om SOLK te detecteren; functioneringslijsten zijn ook belangrijk om een adequaat overzicht van de klachten en impact ervan te krijgen.

De meest gebruikte vragenlijsten zijn rond een aantal thema’s gegroepeerd (afgeleid van de Richtlijn SOLK, 2019).

a. Onderbouwing van de werkhypothese SOLK: diagnostische vragenlijsten die de werkhypothese SOLK of een van de SOLK-clusters ondersteunen.

b. Inschatting van de ernst van SOLK aan de hand van de ernst van de beperkingen.

  • Pediatric Quality of Life inventory (Peds-QL)

De Functional Disability Inventory (FDI) kan worden ingezet om de aanwezigheid en de mate van pijngerelateerde functionele beperkingen in kaart te brengen. Verder is het nuttig om gebruik te maken van dagboeken, pijnkalenders en ABC-schema’s. Deze observatieopdrachten helpen kind en ouders om gedragketens te begrijpen en inzicht te krijgen in de klachten: wanneer ze optreden, de ernst en wat eraan vooraf is gegaan.

c. In kaart brengen van eventuele psychiatrische comorbiditeit.

  • Revised Childres’Anxiety and Depression Scale (RCAD)
  • Om een breder beeld te krijgen van het functioneren van het kind kunnen afhankelijk van de setting (1e/2e/3elijns) bredere screenings instrumenten gebruikt worden, zoals de ASEBA lijsten (CBCLYSR en TRF).

Voor de diagnostiek van comorbide psychiatrische stoornissen kunnen stoornisspecifieke instrumenten worden gebruikt. Bekijk voor stoornisspecifieke instrumenten de ‘Diagnostiek’-pagina bij het desbetreffende thema.