praktijkvoorbeeldTrauma Assessment Pathway model (TAP) In dit diagnostisch traject is gekozen voor het Trauma Assessment Pathway (TAP) model (Chadwick Center for Children & Families, 2009)....
praktijkvoorbeeldComorbiditeit Het is gebleken dat jeugdigen die intensief traumatische gebeurtenissen hebben ervaren uiteenlopende stoornissen kunnen ontwikkelen. Bij enkele van die stoornissen...
praktijkvoorbeeldBeloop en prognose Prospectief onderzoek naar het verloop van Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) bij kinderen en jeugdigen bij wie sprake was van...
praktijkvoorbeeldIncidentie en prevalentie Eerder is opgemerkt dat jeugdigen nogal eens psychiatrische klachten ontwikkelen naar aanleiding van schokkende gebeurtenissen of negatieve levensgebeurtenissen. Zij ervaren...
praktijkvoorbeeldKlinisch beeld en classificatie Het criterium voor chronische traumatisering is niet de aard en de ernst van een gebeurtenis, maar de subjectieve respons van...
praktijkvoorbeeldLevensloop Aangezien autisme een chronische aandoening is, blijft behandeling en begeleiding in periodes zeker nodig. De stoornis heeft bijvoorbeeld gevolgen voor...
praktijkvoorbeeldOnderwijs Het is belangrijk samen met ouders te zoeken naar de beste onderwijsvorm voor het kind met autisme: is passend onderwijs...
praktijkvoorbeeldEtiologie Een van de eerste vragen die ouders en kinderen vaak stellen is de vraag naar de oorzaak van de dwangstoornis....
praktijkvoorbeeldPrevalentie In de klinische praktijk komt de dwangstoornis minder vaak voor dan andere psychische stoornissen, zoals ADHD en angststoornissen (Polanczyk et...
praktijkvoorbeeldComorbiditeit Veel kinderen met een dwangstoornis hebben comorbide problemen. In de literatuur worden percentages gerapporteerd variërend tussen de 40 en 80%....