Oorspronkelijke versie: Putnam, Helmers & Trickett (1993) Huidige versie: Hartveld & Janssen (1992) Doel: Screening op dissociatief gedrag bij kinderen van 5 tot en met 14 jaar. Gebruik: Trauma en kindermishandeling Doelgroep: Kinderen van 5 tot en met 14 jaar Afname en scoring: Hoe: In te vullen door ouders/verzorgers van het kind, pen & papier. Tijdsduur: Tijdsduur afname: 10 minuten. Tijdsduur scoring: 5 minuten. Inhoud van de vragenlijst CDC Materiaal Vragenlijst Schalen De CDC bestaat uit twintig items en bestaat uit zes domeinen: Dissociatieve amnesie Spontane trance Hallucinaties Identiteitsveranderingen Agressie/seksueel gedrag Snelle verschuivingen in houding en vaardigheden Interpretatie In de instructies bij de CDC staat aangegeven dat bij iedere vraag één van de drie mogelijkheden omcirkeld moet worden: 0 = onjuist 1 = enigszins juist 2 = zeer juist Een totaalscore van 12 of hoger houdt in dat er zeer waarschijnlijk sprake is van belangrijke dissociatieve symptomen. De CDC is geen diagnostisch instrument. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst CDC De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de CDC niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst CDC Putnam, F. W., Helmers, K., and Trickett, P. K. (1993) Development, reliability, and validity of a child dissociation scale. Child abuse and neglect, 17, 731 741. Hartveld, G. & Janssen, M. (1992). Nederlandse vertaling van de Child Dissociative Checklist (CDC). Vrije Universiteit, Amsterdam. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst CDC De CDC kent geen copyright en wordt niet commercieel uitgegeven. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ