Hoe ervaren jongeren met psychische klachten de afronding, nazorg en terugvalpreventie van hun behandeling? 26 jongeren van het jongerenpanel De Vraagbaak deelden hun ervaringen en geven tips.
Geen concreet plan
In de ervaring van 22 van de 26 jongeren was er geen concreet plan voor nazorg. Soms was dat omdat de behandelaar niet voldoende informatie verstrekte: “Alleen omdat ik er zelf naar heb gevraagd, wist ik dat het mogelijk was om nog mailcontact te hebben, ” zegt een jongere.
Welke tips hebben jongeren voor de nazorg? De Nationale Jeugdraad en het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie brachten de tips en de cijfers samen in een infographic.
Uitvallen van behandelaar of locatie
Bij 10 van de 26 jongeren eindigde de behandeling doordat de locatie of behandelaar uitviel. Ook zijn er jongeren die de weg terug naar zorg niet positief inzien: “In geval van een terugval zou ik sneller weer bij een behandelaar terecht willen komen. Nu beland je weer achteraan de wachtlijst, ” zegt een jongere.
Een gevoel van warmte bij de afronding
De jongeren geven aan dat het belangrijk is om met een warm gevoel af te sluiten. “Soms is het heel klinisch en voel je je heel erg ‘patiënt’, terwijl het toch gaat om afscheid nemen van iemand die je vaak beter kent dan veel mensen in je omgeving.” Een andere jongere benadrukt hoe fijn het was om een positieve terugblik en lieve woorden te krijgen. Er werd ook gelachen en gekletst.
De Vraagbaak over: afronden behandeling, nazorg en terugvalpreventie
Bekijk alle resultaten en adviezen van jongeren in de visuele weergave van deze peiling.