Mijn ID van ADHD: psycho-educatie over ADHD14 maart 2024 Hoe geef je psycho-educatie over ADHD op een eenduidige en onderbouwde wijze? Dat lees je in het protocol ‘Mijn ID van ADHD’ van Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie. Het protocol vind je in de vorm van een handleiding en werkboek. In de handleiding lees je de theoretische uitleg van ADHD en drie voorbeelden van psycho-educatie voor: kinderen en jongeren, hun ouders en onderwijsprofessionals. Het werkboek en de ID-kaart Het werkboek Mijn ID bij ADHD helpt kinderen en jongeren om een beter idee te krijgen van wat ADHD is. Ze kunnen al hun ideeën over ADHD invullen op hun ID-kaart van ADHD. Aandacht voor kwaliteiten De focus van het protocol ligt op de kwaliteiten van de kinderen en jongeren. De eigen kwaliteiten helpen de kinderen om te gaan met de moeilijkheden die ontstaan door ADHD, de acceptatie van het label en het maken van keuzes, zoals school-, profiel- en beroepskeuze. ‘We hopen dat door de psycho-educatie kinderen en jongeren meer ID-en hebben over wat ADHD is en wat zij hiervan bij zichzelf herkennen. Welke moeilijkheden het kan opleveren, maar vooral wat hen kan hélpen.' Versies voor kinderen en jongeren De behandelaren kunnen de psycho-educatie op maat en herhaaldelijk aanbieden, doordat er twee versies zijn: de versie voor kinderen 8 tot en met 11 jaar en de versie voor jongeren van 12 tot 18 jaar. Deze staan als aparte delen in één werkboek. Meer informatie en bestellen Meer informatie over de werkboeken kun je lezen op de website van Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Je kunt de handleiding van Mijn ID bij ADHD en het werkboek Mijn ID bij ADHD bestellen bij Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. Ook interessant Meer nieuwsberichten van het Kenniscentrum Beeldverhalen over veelvoorkomende psychische problemen in het Nederlands Tags2024