praktijkvoorbeeldAlgemeen Er is volgens DSM-5 (A.P.A., 2013) sprake van een oppositionele-opstandige stoornis (ODD) of een normoverschrijdend-gedragsstoornis (CD) wanneer verschillende oppositionele, antisociale...
praktijkvoorbeeldAlgemeen Samenwerking met ouders/ verzorgers is van essentieel belang bij de behandeling van kinderen en jongeren met ARFID. Naast individuele behandeling...
praktijkvoorbeeldBronnen Ansorge, M. S., Zhou, M., Lira, A., Hen, R., & Gingrich, J. A. (2004). Early-life blockade of the 5-HT transporter...
praktijkvoorbeeldBronnen Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2000). Manual for the ASEBA preschool forms and profiles. Burlington, VT: University of...
praktijkvoorbeeldBronnen Anda, R.F., Felitti, V.J., Bremner, J.D., Walker, J.D., Whitfield, C., Perry, B.D., Dube, S.R., Giles, W.H. (2006). The enduring effects...
praktijkvoorbeeldMedicijnen Neuroleptica/Antipsychotica: Pipamperon Pipamperon wordt soms gebruikt, mede vanwege het sederende effect. Het is twijfelachtig of dit middel een plaats moet...
praktijkvoorbeeldPlaatsbepaling psychofarmaca Als onderdeel van een behandelplan kan medicatie bij kinderen met een LVB worden gebruikt. Bij voorkeur als onderdeel van een...
praktijkvoorbeeldZwakbegaafde jongeren met psychiatrische stoornis Het gaat hier om interventies die in eerste instantie ontwikkeld zijn voor doorsnee-jeugdigen met problemen. Bij de doelgroep-omschrijving wordt soms...
praktijkvoorbeeldJongeren met LVB en met een psychiatrische stoornis Jongeren met een LVB alsook jeugdigen met een zwakke begaafdheid lopen meer risico om crimineel gedrag te vertonen en in...
praktijkvoorbeeldJongeren met LVB Belangrijk voor de ondersteuning van iemand met een LVB is een ketenbenadering, vaak een levenslange begeleiding en multi systeem benadering...