praktijkvoorbeeldOntwikkeling van het vak Hieronder ziet u veelbelovende initiatieven uit de praktijk om jeugdhulp aan kinderen met ernstige psychische problemen te verbeteren.
praktijkvoorbeeldSmaakk! Smaakk! is een blended cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma voor jongeren van 14 tot 23 jaar met een eetstoornis. Zij leren jongeren regelmatig en normaal te eten.
praktijkvoorbeeldMultiFamily Groups (MFG) ‘Multifamily groups in the treatment of severe psychiatric disorders’ helpt jongeren met psychotische gevoeligheid of klachten, en hun familieleden middels psycho-educatie. Het doel: volledige deelname aan de maatschappij en blijvend herstel.
praktijkvoorbeeldGedachten uitpluizen ‘Gedachten uitpluizen’ is een cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren die stemmen horen vanwege hun psychotische klachten. Deze behandelmethode is erop gericht de stemmen draaglijker te maken, waardoor lijdensdruk, storend gedrag en vermijdingsgedrag verminderen, en daarmee de psychose.
praktijkvoorbeeldGrip op je Dip De online behandelmethode ‘Grip op je Dip’ helpt jongeren (16-25 jaar) om sombere gevoelens, onverwerkt verdriet en depressiviteit te verminderen.
praktijkvoorbeeldProefschriften Overzicht van proefschriften, het resultaat van wetenschappelijk onderzoek door de mensen uit het netwerk van het Kenniscentrum.
praktijkvoorbeeldDOEPRESSIE Met de behandelmethode DOEPRESSIE krijgen kinderen en jongeren training om depressieve gevoelens onder controle te krijgen.
praktijkvoorbeeldZelfcontrole De behandelmethode ‘Zelfcontrole’ versterkt kinderen in sociale situaties waarbij zij: minder gedragsproblemen vertonen, meer zelfcontrole hebben, minder impulsief zijn en betere sociaal-cognitieve vaardigheden laten zien.
praktijkvoorbeeldTriple P, niveau 4 & 5 Triple P helpt kinderen (0-16 jaar) emotionele en gedragsproblemen te voorkomen door versterking van de pedagogische vaardigheden bij de ouders.
praktijkvoorbeeldPittige jaren (Incredible years) Pittige jaren (Incredible years) laat probleemgedrag van het kind afnemen en sociaal wenselijk gedrag toenemen, door de opvoedingsvaardigheden van de ouders te versterken. Dat beïnvloedt zowel het gedrag als de ontwikkeling van het kind in gunstige zin.