praktijkvoorbeeldSubtyperen van agressie en voorspellen van behandelrespons van Cognitieve Gedragstherapie voor adolescenten met agressieproblemen: Wat werkt, voor wie? Dit proefschrift beschrijft de klinische relevantie van het onderscheid tussen proactieve en reactieve agressie bij adolescenten met agressieproblemen.
praktijkvoorbeeldThe development of antisocial behaviour and hypothalamic-pituitary-adrenal axis activity in adolescence Dit proefschrift gaat over de ontwikkeling van antisociaal gedrag en hypothalamus-hypofyse-bijnier-as-activiteit in de adolescentie.
praktijkvoorbeeldZelf plannen Zelf plannen is een behandelmethode voor jongeren met ADHD, waarin zij in 9 sessies meer grip te krijgen met plannen en organiseren.
praktijkvoorbeeldOuders als bondgenoot Het boek ‘Ouders als bondgenoot’ (een Nederlandse vertaling van LeGrange en Lock) vormt een helder en leesbaar verhaal voor ouders en hulpverleners over de visie van waaruit gewerkt wordt (ouders in expertrol en belang van lotgenoten-contact).
praktijkvoorbeeldMeergezindagbehandeling (MGDB) Meer Gezins Dag Behandeling voor jongeren met een eetstoornis is gericht op gezinnen waarin anorexia nervosa en/of boulimia nervosa een rol speelt.
praktijkvoorbeeldKinderen met overgewicht (multidisciplinaire behandeling) Multidiscipliniare benadering van kinderen met overgewicht, waaronder kinderen met een eetbuistoornis, en hun gezin. Bekijk deze behandelmethode.
praktijkvoorbeeldComorbiditeit In de meerderheid van de gevallen gaan ticstoornissen, zoals de stoornis van Gilles de la Tourette (GTS), gepaard met bijkomende...
praktijkvoorbeeldAlgemeen Tics komen relatief veel voor bij kinderen. Vaak zijn ze tijdelijk (enkele weken tot maanden) en weinig opvallend aanwezig. In...
praktijkvoorbeeldEten zonder angst (cognitieve gedragstherapie) ‘Eten zonder angst’ is een cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een eetstoornis (10-20 jaar), bestaande uit een handleiding voor de behandelaar en een werkboek voor de jongere.
praktijkvoorbeeldDialectische gedragstherapie voor jongeren en volwassenen (DGT-A/J) Dialectische gedragstherapie voor jongeren en adolescenten (DGT-J/A) is in de jaren ’90 ontwikkeld door Marscha Linehan voor de behandeling van chronisch suïcidale borderline patiënten (Linehan, 1993) en in de jaren 2000 door Miller en Rathus (Miller, 1999; Rathus & Miller, 2002) aangepast voor jong-volwassenen (DGT-A).