Oorspronkelijke versie: S.S. Sparrow, A.S. Carter, D.V. Cicchetti (2008) Huidige versie: Scholte, Van Duijn, Dijkxhoorn, Noens & Van Berckelaer-Onnes (2014) Doel: In beeld brengen van de adaptieve ontwikkelingsniveau Gebruik: Infant Mental Health (IMH), Lichtverstandelijke beperking (LVB) Doelgroep: 5-18 jaar Afname en scoring: Ouders vullen de vragenlijst in. Tijdsduur: 15 minuten (invullen) + 15 minuten (verwerken) Inhoud van de vragenlijst Vineland-S Materiaal De vragenlijst bestaat uit 72 vragen over alledaags gedrag. De items zijn verdeeld over vier domeinen die verwijzen naar de belangrijkste aspecten van het adaptief functioneren: Communicatieve vaardigheden, Sociale vaardigheden, Dagelijkse vaardigheden en Motorische vaardigheden. De totaalscore, uitgedrukt in de adaptieve ontwikkelingsleeftijd in maanden, is een indicatie voor het algemeen niveau van adaptief functioneren. Op het uitslagformulier kan de relatieve ontwikkelingsvoorsprong of achterstand in maanden berekend worden. Interpretatie Op basis van de vier domeinscores kan een profiel gemaakt worden van de zwakke en sterke kanten. Dit profiel is gerelateerd aan specifieke diagnostische groepen (zoals autismespectrumstoornis) en biedt aanknopingspunten voor zowel nadere diagnostiek als behandeling. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst Vineland-S De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de Vineland-S beoordeeld. COTAN beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten aan de hand van zeven criteria: Uitgangspunten van de testconstructie Kwaliteit van het testmateriaal Kwaliteit van de handleiding Normen Betrouwbaarheid Begripsvaliditeit Criteriumvaliditeit Lees meer op de website van COTAN Tip: Veel universiteitsbibliotheken bieden toegang tot informatie uit de COTAN. Je kunt ook een losse beoordeling kopen of een abonnement afsluiten. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst Vineland-S Sparrow, S.S., Balla, D.A. & Cicchetti, D.V. (1984). The Vineland Adaptive Behavior Scales, America Guidance Service, Circle Pines, MN. Bildt, A.A. de & Kraijer, D.W. (2003). Vineland-Z. Sociale redzaamheidsschaal voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke handicap. Handleiding. Leiden: PITS. Kraijer, D.W., Bildt, A.A. de, Sytema, S. & Minderaa, R.B. (2003). De Vineland-Z. De Vineland Adaptive Behavior Scales genormeerd voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijk gehandicapten, 2, 76-93. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst Vineland-S Hogrefe: www.hogrefe.nl | info@hogrefe.nl Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ