Oorspronkelijke versie: S.S. Sparrow, D.A. Balla, D.V. Cicchetti (1984) Huidige versie: Bildt & Kraijer (2003) Doel: In beeld brengen van de sociale redzaamheid van kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking Gebruik: Lichtverstandelijke berpeking (LVB) Doelgroep: 5 t/m 18 jaar Afname en scoring: Interview wordt afgenomen bij ouder, verzorger of begeleider die het kind goed kent. Hiervoor is een training vereist, die gegeven wordt door De vakgroep Orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden. De afname dient het karakter van een gesprek te hebben, er wordt doorgevraagd naar wat het kind/de jeugdige feitelijk doet. Tijdsduur: 20-60 minuten Inhoud van de vragenlijst Vineland-Z Materiaal Handleiding, vragenlijst Schalen Het interview bestaat uit 225 items die deel uitmaken van drie domeinen: Communicatie (67 items), Dagelijks vaardigheden (92 items) en Socialisatie (66 items). Elk domein kent drie aandachtsgebieden. De items lopen op in moeilijkheidsgraad. Naast het intelligentieniveau wordt ook het sociale redzaamheidniveau bepaald en draagt zo bij aan de diagnostiek van een verstandelijke beperking. Het profiel biedt aanknopingspunten voor behandeling en zorgaanbod. Interpretatie Items worden gescoord op een driepuntsschaal. Er zijn aanwijzingen voor starten en afbreken van het interview en aanwijzingen voor scoring en (profiel)interpretatie. Ruwe scores worden omgezet in normscores en decielen. De tabellen zijn verdeeld naar niveau en leeftijdsgroepen. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst Vineland-Z De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de Vineland-Z beoordeeld. COTAN beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten aan de hand van zeven criteria: Uitgangspunten van de testconstructie Kwaliteit van het testmateriaal Kwaliteit van de handleiding Normen Betrouwbaarheid Begripsvaliditeit Criteriumvaliditeit Lees meer op de website van COTAN Tip: Veel universiteitsbibliotheken bieden toegang tot informatie uit de COTAN. Je kunt ook een losse beoordeling kopen of een abonnement afsluiten. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst Vineland-Z Sparrow, S.S., Balla, D.A. & Cicchetti, D.V. (1984). The Vineland Adaptive Behavior Scales, America Guidance Service, Circle Pines, MN. Bildt, A.A. de & Kraijer, D.W. (2003). Vineland-Z. Sociale redzaamheidsschaal voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke handicap. Handleiding. Leiden: PITS Kraijer, D.W., Bildt, A.A. de, Sytema, S. & Minderaa, R.B. (2003). De Vineland-Z. De Vineland Adaptive Behavior Scales genormeerd voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijk gehandicapten, 2, 76-93. Uitgebreide beschrijving van de Vineland-Z door COTAN Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst Vineland-Z Pearson Clinical: 020 581 5500 | www.pearsonclinical.nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ