Oorspronkelijke versie: Spence (1998) Huidige versie: Nauta en Scholing (1999) Doel: Screening van angst Gebruik: Angst Doelgroep: 8-18 jaar Afname en scoring: Hoe: Zelfrapportage vragenlijst. Tijdsduur: 10 minuten Inhoud van de vragenlijst SCAS Materiaal Vragenlijst en handleiding. Schalen De vragenlijst is ontwikkeld om de intensiteit van angstgerelateerde symptomen vast te stellen, conform de dimensies van angststoornissen zoals voorgeschreven door de DSM-IV. Hij bestaat uit 44 vragen, waarvan 38 specifieke symptomen van angststoornissen betreffen, terwijl 6 positieve ‘opvul’ items de neiging tot negatief antwoorden pogen te verminderen. Naast een totaalscore levert de lijst scores op 6 subschalen, te weten: paniek/agorafobie , separatieangst, sociale fobie, gegeneraliseerde angst, dwang en angst voor lichamelijke verwonding. Interpretatie Items worden ingevuld op een vierpuntsschaal. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SCAS De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SCAS niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SCAS Spence, S.H. (1997). Structure of anxiety symptoms among children: A confirmatory factoranalytic study. Journal of Abnormal Psychology, 106(2), 280-297. Spence, S.H. (1998). A measure of anxiety symptoms among children. Behaviour Research and Therapy, 36 (5), 545-566. Spence, S.H., Barrett, P.M., & Turner, C.M. (2003). Psychometric properties of the Spence Children’s Anxiety Scale with young adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 17(6), 605-625. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SCAS Verkrijgbaar bij: http://www.scaswebsite.com/ GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ