Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Severity Indices of Personality Problems (SIPP)

  • Oorspronkelijke versie: Verheul e.a., (2008)
  • Huidige versie: Verheul e.a., (2008)
  • Doel: Het meten van de ernst van persoonlijkheidsfunctioneren op basis van een analyse van defecten of beperkingen in egofuncties. Daarnaast kan de SIPP ingezet worden om veranderingen in persoonlijkheidsfunctioneren te meten, bijvoorbeeld na een behandeling.
  • Gebruik: Borderline Persoonlijkheidsstoornissen
  • Doelgroep: 13-19 jarigen (+ volwassenen)
  • Afname en scoring: Hoe: Door de jongere zelf.
  • Tijdsduur: SIPP-118: ongeveer 15-20 minuten | SIPP-SF: ongeveer 10 minuten

Inhoud van de vragenlijst SIPP

Materiaal

Niet bekend.

Versies: Er zijn twee versies beschikbaar. De SIPP-118 is een diagnostische versie, de SIPP-SF is met name bedoeld als uitkomstmaat in wetenschappelijk onderzoek of bijvoorbeeld ROM en kan gebruikt worden als vervolgmeting.

Schalen

De SIPP-118 bestaat uit 118 items . Het instrument meet 16 facetten die clusteren in 5 hogere-orde domeinen: sociale concordantie, relationele capaciteiten, identiteitsintegratie, verantwoordelijkheid en zelfcontrole. De verkorte versie (SIPP-SF) kent dezelfde 5 domeinen.

Interpretatie

De SIPP vraagt respondenten terug te denken aan de voorbije drie maanden en de mate waarin zij akkoord gaan met beweringen als ‘Ik zeg vaak dingen waar ik later spijt van krijg’. Op de vragen kan geantwoord worden met volledig mee eens, gedeeltelijk mee eens, gedeeltelijk mee oneens, volledig mee oneens, helemaal eens. Hoge scores op de facetten en domeinen wijzen op beter adaptief functioneren.

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SIPP

  • Betrouwbaarheid: niet bekend
  • Begripsvaliditeit: niet bekend
  • Criteriumvaliditeit: niet bekend

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SIPP

  • Feenstra, D.J., Hutsebaut, J., Verheul, R., & Busschbach, J.J.V. (2011). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118) in adolescents: reliability and validity. Psychological Assessment, 23(3), 646-655.
  • Verheul, R., Andrea, H., Berghout, C.C., Dolan, C., Busschbach, J.J.V., Van der Kroft, P.J.A., Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2008). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118): Development, Factor Structure, Reliability, and Validity. Psychological Assessment, 20, 23-34.

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SIPP

Vrij verkrijgbaar via www.deviersprong.nl

De SIPP is vooral bij researchprojecten in gebruik. In een studie bij adolescenten bleek deze
factorstructuur gerepliceerd te kunnen worden (Feenstra e.a. 2011). Het instrument
differentieert tussen jongeren met en zonder persoonlijkheidsstoornissen en blijkt ook
sensitief voor behandeleffect.

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Jouw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

    Sluiten