Oorspronkelijke versie: Verheul e.a., (2008) Huidige versie: Verheul e.a., (2008) Doel: Het meten van de ernst van persoonlijkheidsfunctioneren op basis van een analyse van defecten of beperkingen in egofuncties. Daarnaast kan de SIPP ingezet worden om veranderingen in persoonlijkheidsfunctioneren te meten, bijvoorbeeld na een behandeling. Gebruik: Borderline Persoonlijkheidsstoornissen Doelgroep: 13-19 jarigen (+ volwassenen) Afname en scoring: Hoe: Door de jongere zelf. Tijdsduur: SIPP-118: ongeveer 15-20 minuten | SIPP-SF: ongeveer 10 minuten Inhoud van de vragenlijst SIPP Materiaal Niet bekend. Versies: Er zijn twee versies beschikbaar. De SIPP-118 is een diagnostische versie, de SIPP-SF is met name bedoeld als uitkomstmaat in wetenschappelijk onderzoek of bijvoorbeeld ROM en kan gebruikt worden als vervolgmeting. Schalen De SIPP-118 bestaat uit 118 items . Het instrument meet 16 facetten die clusteren in 5 hogere-orde domeinen: sociale concordantie, relationele capaciteiten, identiteitsintegratie, verantwoordelijkheid en zelfcontrole. De verkorte versie (SIPP-SF) kent dezelfde 5 domeinen. Interpretatie De SIPP vraagt respondenten terug te denken aan de voorbije drie maanden en de mate waarin zij akkoord gaan met beweringen als ‘Ik zeg vaak dingen waar ik later spijt van krijg’. Op de vragen kan geantwoord worden met volledig mee eens, gedeeltelijk mee eens, gedeeltelijk mee oneens, volledig mee oneens, helemaal eens. Hoge scores op de facetten en domeinen wijzen op beter adaptief functioneren. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SIPP De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SIPP niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SIPP Feenstra, D.J., Hutsebaut, J., Verheul, R., & Busschbach, J.J.V. (2011). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118) in adolescents: reliability and validity. Psychological Assessment, 23(3), 646-655. Verheul, R., Andrea, H., Berghout, C.C., Dolan, C., Busschbach, J.J.V., Van der Kroft, P.J.A., Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2008). Severity Indices of Personality Problems (SIPP-118): Development, Factor Structure, Reliability, and Validity. Psychological Assessment, 20, 23-34. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SIPP Vrij verkrijgbaar via www.deviersprong.nl De SIPP is vooral bij researchprojecten in gebruik. In een studie bij adolescenten bleek deze factorstructuur gerepliceerd te kunnen worden (Feenstra e.a. 2011). Het instrument differentieert tussen jongeren met en zonder persoonlijkheidsstoornissen en blijkt ook sensitief voor behandeleffect. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ