Oorspronkelijke versie: McConaughy & Achenbach (1994) Huidige versie: Kasius & Verhulst (2000) Doel: Diagnostiek van ADHD Gebruik: ADHD Doelgroep: 6-18 jaar Afname en scoring: Hoe: Semi-gestructureerd klinisch interview dat individueel dient te worden afgenomen door een getrainde professional. Tijdsduur: 60-90 minuten Inhoud van de vragenlijst SCICA Materiaal De SCICA bestaat uit protocolformulieren, observatie- en gespreksgegevensformulieren, handscoringsprofielen, handscoringsprofielen voor DSMschalen en een Amerikaanse handleiding. Schalen De SCICA is gericht op de vaststelling van emotionele en/of gedragsproblemen bij kinderen en adolescenten. Een reeks onderwerpen en opdrachten komen aan bod die inzicht geven in het functioneren op 9 gebieden: Activiteiten & school. Vrienden, Gezin, Fantasieën, Zelfperceptie & gevoelens, Door ouder/leraar gerapporteerde problemen (vastgesteld met de Child Behavior Checklist of Teacher’s Report Form),Vorderingentest (optioneel), 6-12 jaar: Motorische screening (optioneel), 13-18 jaar: somatische klachten, alcohol, drugs en politiecontacten. Het scoreformulier bestaat uit 247 items die onderverdeeld zijn in een observatieformulier en een gespreksgegevensformulier. Interpretatie Scoring geschiedt door de aanwezigheid van de deelgebieden op een vierpuntsschaal te scoren en kunnen worden uitgewerkt naar een diagnostisch profiel, dat bestaat uit acht syndroomschalen: Angstig, Angstig/depressief, Teruggetrokken/depressief, Taal/Bewegingsproblemen, Agressief/Normafwijkend, Aandachtsproblemen, Zelfbeheersingproblemen, Lichamelijke Klachten (alleen voor 12-18 jarigen). De eerste twee syndroomschalen vormen samen het brede band syndroom ´internaliserende problematiek´ en schaal 5/6 en 7 het brede band syndroom ´externaliserende problematiek. Alle probleemschalen samen vormen de schaal ´Totale problemen´. Eveneens kunnen vragen gescoord worden op een aantal DSM-IV schalen. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SCICA De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SCICA niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SCICA Kasius, M. (1997). Interviewing children. Development of the Dutch version of the Semi structured Clinical Interview for Children and Adolescents (SCICA) and testing of the psychometric properties. Thesis Erasmus University, Rotterdam, The Netherlands. McConaughy, A.H. & Achenbach, T.M.(2001). Manual for the semistructured clinical interview for Children & Adolescents (2nd ed.). Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth & Families. Voor een uitgebreide beschrijving van de SCICA door het NJi, klik hier. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SCICA Verkrijgbaar bij: www.aseba.nl en via email: info@aseba.nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ