Inhoud van de vragenlijst SRAS-R-NL
Schalen
De SRAS-R-NL bestaat uit de volgende vier subschalen: 1) Het vermijden van schoolgerelateerde stimuli die negatief affect oproepen. 2) Het vermijden van sociale of evaluatieve situaties op school waar men een afkeer van heeft. 3) Het najagen van aandacht van belangrijke anderen. 4) Het najagen van tastbare versterkers buiten de schoolsetting.
Interpretatie
De scores worden per schaal berekend, gemiddeld over de ouder- en kindversie samen. Hoe hoger de score op een schaal, hoe meer deze bij het kind meeweegt als reden van schoolweigering/spijbelen.
Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SRAS-R-NL
De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SRAS-R-NL niet beoordeeld.
Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SRAS-R-NL
- Kearney, C.A., & Silverman, W.K. (1993). Measuring the Function of School Refusal Behavior: The School Refusal Assessment Scale. Journal of Clinical Child Psychology, 22, 85-96.
- Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (kindversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden.
- Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (ouderversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden.
- Kearney, C.A. (2002). Identifying the Function of School Refusal Behavior: A Revision of the School Refusal Assessment Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 24, 235-245.
Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SRAS-R-NL
Mail naar:info@davidheyne.org