Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Schaal voor vroegkinderlijk autisme (AUTI-R)

  • Oorspronkelijke versie: Van Berckelaer-Onnes & Hoekman (1990)
  • Huidige versie: Van Berckelaer-Onnes & Hoekman (1991)
  • Doel: Meten van vroegkinderlijk autisme, PDD-AD
  • Gebruik: Autisme
  • Doelgroep: 1-12 jaar
  • Afname en scoring: Hoe: Individuele handmatige afname en met behulp van het computerprogramma STM. Voor afname is geen speciale deskundigheid op gebied van autisme vereist.
  • Tijdsduur: 30-45 minuten

Inhoud van de vragenlijst AUTI-R

Materiaal

Een handleiding, twee beoordelingsschalen (1- 6 jaar en 6-12 jaar) en voor elke leeftijdsvariant twee sleutels (voor sprekenden en niet-sprekenden).

Schalen

De schaal bestaat uit twee delen: voor 1 t/m 6 jaar en één voor 6 t/m 12 jaar met elk 51 vragen.

Interpretatie

De 51 vragen worden op een zespuntsschaal gescoord, van ‘nooit’ tot ‘zeer frequent’. Er bestaat ook een korte versie met 6 vragen voor kinderen van 3 t/m 6 jaar, deze is ontwikkeld voor de opsporing van autisme in de jeugdgezondheidszorg (zie Hoekman & Duijnhoven, 1996). De score geeft aan hoe vaak de gedragsverschijnselen voorkomen. Voor de normering bestaan vier normgroepen; deze variëren met de leeftijd en of een kind al praat of niet (3‑6:11 jaar, sprekend (n = 175); 0:10‑6:11 jaar, niet sprekend (n = 106); 6:0‑12:11 jaar, sprekend (n = 349) en 6:0‑12:11 jaar, niet sprekend (n = 76) uit Nederland en Vlaanderen (1990)). Weging en sommering van de scores leidt tot ruwe scores, deze worden via een transformatietabel vertaald in een eindscore. Er zijn drie classificaties; autistisch, geen classificatie of niet-autistisch.

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst AUTI-R

  • Betrouwbaarheid: goed
  • Begripsvaliditeit: voldoende
  • Criteriumvaliditeit: voldoende

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst AUTI-R

  • Berckelaer‑Onnes, I.A. van & Hoekman, J. (1990). Auti‑R Schaal ten behoeve van de onderkenning van vroegkinderlijk autisme. Handleiding en Verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger.
  • Berckelaer-Onnes, L.A. van & Hoekman, J (1991). AUTI-R Schaal t.b.v. de onderkenning van vroegkinderlijk autisme: handleiding en verantwoording. Amsterdam: Harcourt Test Publishers.
  • Hoekman, J. & Duijnhoven, J.C.M.M. (1996). Kort instrument onderkenning autisme. Verkorting Auti-R schaal voor gebruik in jeugdgezondheidszorg. T.v. Orthopedagogiek, 35, 194-204.

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst AUTI-R

Pearson Assessment and Information Amsterdam

Telefoon: 020 581 5500
E-mail: info-nl@pearson.com
Website: www.pearson.com/nl

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Jouw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

    Sluiten