Oorspronkelijke versie: Rahdert (1991) Huidige versie: Rahdert (1991) Doel: Screening van potentiële problemen die diepgaander onderzoek behoeven. Gebruik: Problematisch middelengebruik Doelgroep: 12-19 jaar Afname en scoring: Hoe: Zelfrapportage vragenlijst waarbij geen training vereist is voor afname. Er is tevens een POSIT follow up-vragenlijst (89 items) en een vragenlijst voor ouders (POSIP: 75 items). Tijdsduur: 20-30 minuten Inhoud van de vragenlijst POSIT Materiaal Vragenlijst, antwoordformulier en scoringsformulier. Schalen De vragenlijst bestaat uit 139 ja/nee items De vragenlijst beslaat de volgende gebieden: middelengebruik, fysieke gezondheid, mentale gezondheid, familierelaties, vriendschapsrelaties, opleidingsniveau, status van beroepsonderwijs, sociale vaardigheden, vrije tijd en recreatie, agressief gedrag en delinquentie. Interpretatie Er bestaan twee scoringssystemen. Eén leidt tot een hoog of laag risico voor elk van de 10 probleemgebieden. De andere heeft cut-off scores die leiden tot een laag, medium of hoog risico voor elk van de 10 probleemgebieden. De ruwe score voor elk probleem bepaalt het risiconiveau voor dat gebied. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst POSIT De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de POSIT niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst POSIT Rahdert, E. (1991). The Adolescent Assessment and Referral Manual ADM 91–1735 (DHHS Publication). Rockville. MD: National Institute on Drug Abuse Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst POSIT E-mail: Elizabeth_Rahdert@nih.gov GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ