Oorspronkelijke versie: Siegel (2004) Huidige versie: Van Berckelaer-Onnes (2006) Doel: Screening van autisme en aanverwante pervasieve ontwikkelingsstoornissen als PDD-NOS en AS. Gebruik: Autisme Doelgroep: Vanaf 12 maanden – 6 jaar (met uitloop naar 8 jaar) Afname en scoring: Hoe: (Retrospectieve) ouderrapportage vragenlijst. Tijdsduur: 15-30 minuten Inhoud van de vragenlijst PDDST-II-NL Materiaal Vragenlijst, pen en papier. Schalen De lijst bestaat naast een lijst met aanvullende items uit drie vragenlijsten die door de ouders ingevuld dienen te worden. Elke vragenlijst is ontwikkeld voor een specifieke klinische setting: Eerstelijnshulpverlening (Fase 1), Centrum voor ontwikkelingsstoornissen (Fase 2) en Autismecentrum (Fase 3). Bij alle items bestaan twee antwoordmogelijkheden: ‘Ja, meestal wel ‘ en ‘Nee, meestal niet’. Interpretatie De lijst is te scoren door elk ‘Ja, meestal wel‘ antwoord een punt toe te kennen. Het antwoord ‘Nee, meestal niet’ krijgt geen punt. Hierna worden alle punten bij elkaar opgeteld en ontstaat er de Totale Ruwe Score. Als de Totale Ruwe Score minder is dan de geïndiceerde ‘Cut’-score, scoort het kind negatief op de test. Als de Totale Ruwe Score gelijk aan of hoger is dan de ‘Cut’-score, scoort het kind positief op de test. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst PDDST-II-NL De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de PDDST-II-NL niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst PDDST-II-NL Siegel, B (2004). The Pervasive Developmental Disorders Screening Test-II (PDDST-II). San Antonio: Pearson. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst PDDST-II-NL Pearson Clinical: 020 581 5500 | www.pearsonclinical.nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ