Oorspronkelijke versie: Luyten, P., Mayes, L., Sadler, L., Fonagy, P., Nicholls, S., Crowley, M., Vesper, A., Mobley, A., Stewart, T., Close, N., & Slade, A (2009). The Parental Reflective Functioning Questionnaire1 (PRFQ-1). Unpublished manual, University of Leuven, Leuven, Belgium. Huidige versie: Luyten, P., Mayes, L., Sadler, L., Fonagy, P., Nicholls, S., Crowley, M., Vesper, A., Mobley, A., Stewart, T., Close, N., & Slade, A (2009). The Parental Reflective Functioning Questionnaire1 (PRFQ-1). Unpublished manual, University of Leuven, Leuven, Belgium. Doel: De Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) schat de mate van mentaliseren van de ouders in, aan de hand van totaalscores op de schalen ‘hoog mentaliseren’, ‘laag mentaliseren’ en ‘pseudo-mentaliseren’. Gebruik: Infant Mental Health (IMH) Doelgroep: ouder Afname en scoring: Oudervragenlijst ingevuld door ouder en/of verzorger, via de pen- en papiermethode. Tijdsduur: 20-25 minuten Inhoud van de vragenlijst PRFQ De vragenlijst bestaat uit 39 uitspraken en de ouder dient aan te geven in welke mate hij/zij ermee akkoord gaat of niet; helemaal niet akkoord (1) tot helemaal akkoord (7). Een hoge score op de schaal ‘laag mentaliseren’ betekent dat een ouder hier minder goed toe in staat is. Een hoge score op pseudo-mentaliseren betekent dat de ouder altijd denkt te weten wat er in haar kind omgaat, maar feitelijk inzichten over zichzelf en/of het kind idealiseert. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst PRFQ De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de PRFQ niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst PRFQ Luyten, P., Mayes, L., Sadler, L., Fonagy, P., Nicholls, S., Crowley, M., Vesper, A., Mobley, A., Stewart, T., Close, N., & Slade, A. (in druk). The Parental Reflective Functioning Questionnaire. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst PRFQ University of Leuven: Niet gepubliceerd GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ