Oorspronkelijke versie: Aber, J.L., Belsky, J., Slade, A., & Crnic, K. (1999) Stability and Change in Maternal Representations of Their Relationship with Their Toddlers. Developmental Psychology, 35, 1038-1048. Huidige versie: Slade, A., Aber, J. L., Bresgi, I., Berger, B., & Kaplan, M. (2004). The Parent Development Interview-Revised. Unpublished protocol. The City University of New York. Doel: Het Parent Development Interview (PDI-R) is een 90 minuten durend semigestructureerd interview, bestaat uit 45 vragen die de representaties van de ouder nagaat betreffende zijn/haar kind, zichzelf als ouder, en zijn/haar relatie met het kind. Met behulp van de PDI wordt inzicht verkregen in de percepties van de ouders betreffende hun kind, zichzelf als ouder en de relatie met hun kind. Gebruik: Infant Mental Health (IMH) Doelgroep: Ouders /verzorgers, baby’s en jonge kinderen Afname en scoring: Semi-gestructureerd interview welke bij ouder en/of verzorger wordt afgenomen. Tijdsduur: 90 minuten Inhoud van de vragenlijst PDI De PDI is een gestandaardiseerd interview voor ouders voor klinisch gebruik en bestaat uit 45 vragen. De ouder wordt hierbij geïnterviewd over zijn/ haar ouderschapservaringen en – representaties. Gecodeerd wordt het reflectief functioneren van de ouder. Aan de hand van de antwoorden van de ouders kan onder meer worden nagegaan in hoeverre de ouders over een goed mentalisatievermogen beschikken. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst PDI Betrouwbaarheid: goed Begripsvaliditeit: goed Criteriumvaliditeit: goed Geen normgegevens beschikbaar Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst PDI Button, S. (1997). The Parent Development Interview: Reliability and factor structure. Unpublished doctoral dissertation, University of Virginia, Charlottesville. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst PDI Voor meer informatie: www.pditraininginstitute.com GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ