Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT)

  • Oorspronkelijke versie: Robins, Fein, Barton en Green (2001)
  • Huidige versie: Derue, Meirsschaut en Roeyers (2006)
  • Doel: Vroegtijdig signaleren van autisme bij kinderen.
  • Gebruik: Autisme
  • Doelgroep: Kinderen tussen 18 en 24 maanden
  • Afname en scoring: Hoe: In te vullen door ouders/verzorgers van het kind.
  • Tijdsduur: 5-10 minuten

Inhoud van de vragenlijst M-CHAT

Materiaal

Vragenlijst

Schalen

23 vragen

Interpretatie

Kinderen worden tot de risicogroep gerekend wanneer zij uitvallen op drie van de 23 items of wanneer zij uitvallen op twee van de zes kritieke items (Robins et. al., 2001). Deze kritieke items zijn:

  • item 2 (sociale interesse)
  • item 7 (proto-declaratief wijzen)
  • item 9 (gedeelde aandacht)
  • item 13 (imitatie)
  • item 14 (reageren op de naam)
  • item 15 (kijken als er naar iets gewezen wordt)

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst M-CHAT

De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de M-CHAT niet beoordeeld. 

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst M-CHAT

  • Robins, D.L., Fein, D., Barton, M.L., & J.A. Green (2001). The Modified Checklist for Autism in Toddlers: an initial study investigating the early detection of autism and pervasive developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 131-44.

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst M-CHAT

De Nederlandse vertaling van de M-CHAT is gratis beschikbaar, voor meer informatie over de vertaling kunt u mailen naar mieke.dereu@UGent.be.
>> Download M-CHAT (gratis)

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.