Oorspronkelijke versie: Boris & Zeanah (2005) Huidige versie: Stor& Storsbergen (Nederlandse vertaling, 2006) Doel: Indiceren van hechtingsproblematiek Gebruik: baby’s, peuters, kleuters Doelgroep: 1 – 5 jaar Afname en scoring: Korte checklist die wordt ingevuld met de ouder(s) of door een professional die het kind goed kent Tijdsduur: Ca. 10 minuten Inhoud van de vragenlijst LSVG Materiaal Handleiding Schalen De LSVG is een korte vragenlijst waarmee bepaald kan worden of bij een kind sprake is van hechtingsproblemen. De lijst geeft geen diagnose, enkel aanwijzingen of de jeugdige verstoord gehechtheidgedrag laat zien. De diagnose moet op basis van breder, multidisciplinair onderzoek gesteld worden. In een kort gesprek met de ouders wordt voor elk gedrag uit de lijst (acht in totaal) nagegaan welk gedrag het kind laat zien ten opzichte van de ouder. De lijst kan ook worden besproken met vaste begeleiders die het kind minimaal één jaar kennen. Voor elk gedrag wordt een score tussen 1 en 5 toegekend. De acht gedragingen zijn: affectie, zoeken van troost, vertrouwen in de ander; zoekt hulp, samenwerking, explorerend gedrag, controlerend gedrag, reactie bij hereniging/terugkeer, en reactie tegenover vreemden. Interpretatie De scores van de acht gedragingen worden bij elkaar opgeteld om een totaalscore te krijgen. Bij een totaalscore onder de 10 zijn er geen aanwijzingen voor een problematische gehechtheidsrelatie. Bij een totaalscore tussen 11 en 15 zijn er geen duidelijke aanwijzingen voor een problematische gehechtheidsrelatie, maar is de relatie mogelijk niet optimaal. Bij een totaalscore van 16 of hoger zijn er aanwijzingen voor een verstoorde gehechtheidsrelatie en is er meer diagnostisch onderzoek nodig. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst LSVG Betrouwbaarheid: goed Begripsvaliditeit: goed Criteriumvaliditeit: goed Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst LSVG Boris, N. W., & Zeanah, C. H. (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44(11), 1206-1219. Richtlijn Problematische gehechtheid voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Herziene versie, 2020 Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst LSVG Vrij te downloaden via www.richtlijnenjeugdhulp.nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ