Oorspronkelijke versie: Frascarolo & Favez (2005) Huidige versie: van Kuijk & van Bakel (Nederlandse versie, 2019) Doel: Diagnostiek van onderlinge relaties in een gezin Gebruik: baby’s, peuters, kleuters Doelgroep: 0 – 12 jaar Afname en scoring: Rollenspel met ouders en kind(eren) Tijdsduur: 15 – 30 minuten Inhoud van de vragenlijst LPG Materiaal Handleiding verkrijgbaar via de opleidingscursus Schalen In dit spel wordt een gezin uitgenodigd om ongeveer 15 minuten te spelen dat alle gezinsleden samen picknicken. Het aantal kinderen en hun leeftijden maakt niet uit; die kunnen variëren van enkele weken tot aan de puberteit. Het spel wordt op video opgenomen en dit geldt ook voor de instructie. De interacties die worden gescoord zijn: Het structureren van de taak en overgangen in het verhaal: gebeurt het voorbereiden, eten, spelen en opruimen met overgangen en creatieve elementen? Co-ouderschap: werken de ouders samen of langs elkaar heen, steunen ze elkaar of is er in het ouderschap competitie of conflict? Of wordt de organisatie aan het kind overgelaten? Interactie tussen de ouders: dit aspect gaat over de relatie van de ouders als partners los van het ouderschap Bijvoorbeeld: praten ze met of zonder conflicten met elkaar, kijken ze elkaar aan? Grenzen stellen door ouders: het gaat niet om welke grenzen ouders stellen, maar om de manier waarop ze dit doen. Gebeurt dit bijvoorbeeld inconsistent of coherent, laisser-faire of dwang, of beide? Doet men tegen het ene kind anders dan tegen het andere? Warmte en liefdevolle sfeer in het gezin: worden positieve affecten gedeeld? En is dit tussen alle leden van het gezin of wordt iemand anders bejegend of buitengesloten? Interpretatie De handleiding voor de codering van het picknickspel beschrijft hoe de interacties op de vijf interacties kunnen worden gescoord. Ook is hierin opgenomen welk materiaal er nodig is, hoe de instructie gegeven wordt en hoe het spel met de ouders kan worden besproken. Op basis daarvan bepaalt de begeleider samen met de ouders een doelstelling voor de behandeling. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst LPG Betrouwbaarheid: niet bekend Begripsvaliditeit: niet bekend Criteriumvaliditeit: niet bekend Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst LPG Favez, N., Frascarolo, F., & Grimard, N. (2016). The PicNic game: presentation of a situation of observation to assess family interactions. Infant mental health journal, 37(3), 235-246. Frascarolo-Moutinot, F., & Favez, N. (2005). A new means for assessing family functioning: The picnic game. Devenir, 17(2), 141-151. van Kuijk, Monique. (2019). Betrekken vader vermindert spanning in het gezin. Dit artikel is verschenen in Vakblad Vroeg (december) nr. 4-2019 Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst LPG Opleidingen voor de Lausanne Picnic Game worden gegeven door Ouder-Baby-Centrum info@ouderbabycentrum.nl | www.ouderbabycentrum.com GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ