Oorspronkelijke versie: Keenan & Wakschlag, 2000 Huidige versie: Bunte, Schoenmaker, Hessen, van der Heijden & Matthys, 2013 Doel: Diagnostiek van ODD, CD of ADHD Gebruik: Gedragsstoornissen ODD/CD Doelgroep: Kinderen tussen de 3 en 6 jaar Afname en scoring: Het semi –gestructureerd interview wordt afgenomen van ouders/ verzorgers. Tijdsduur: Tijdsduur afname: 45 minuten. Tijdsduur scoring: 10 minuten. Inhoud van de vragenlijst K-DBDs Materiaal Semi-gestructureerd interview Schalen Kenmerkend is dat bij het systematisch nalopen van de symptomen van ODD, CD en ADHD leeftijdsgebonden criteria van frequentie en ernst worden meegenomen. Interpretatie De KDBD’s kan op twee manieren gescoord worden. Bij de eerste methode wordt een symptoom alleen gescoord als het door de ouders als vaak wordt beoordeeld (Keenan et.al., 2007). Bij de tweede beoordeling wordt iedere symptoom uitgevraagd. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst K-DBDs De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de K-DBDs niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst K-DBDs Bunte, T., Schoenmaker, K., Hessen, D., van der Heijden, P. & Matthys, W. (2013) Clinical Usefulness of the Kiddie-Disruptive Behavior Disorder Schedule in the Diagnosis of DBD and ADHD in Preschool Children. Journal of Abnormal Child Psychology, 41, 681-690. Keenan, K. & Wakschlag, L.S. (2000). More than the terrible twos: the nature and severity of behaviour problems in clinic-referred preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 33-46. Keenan, K., Wakschlag, L.S., & Danis, B. (2001). Kiddie-disruptive behavior disorder schedule (version 1.1). Keenan, K., Wakschlag, L. S., Danis, B., Hill, C., Humphries, M., Duax, J., et al. (2007). Further evidence of the reliability and validity of DSM-IV ODD and CD in preschool children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 457– 468. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst K-DBDs Het instrument is momenteel nog niet beschikbaar. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ