Oorspronkelijke versie: Kraijer (1990) Huidige versie: Kraijer (1999) Doel: Meten van drie aspecten van PDD: sociaal, communicatief en stereotiep gedrag. Gebruik: Autisme Doelgroep: Personen met een verstandelijke handicap van 2-70 jaar. Afname en scoring: Hoe: De AVZ-R wordt ingevuld door professionals die bekend zijn met het doen en laten van mensen met een verstandelijke handicap en die voldoende recente informatie hebben over de te beoordelen persoon. Tijdsduur: ca. 10-30 minuten Inhoud van de vragenlijst AVZ-R Materiaal Handleiding en scoreformulieren. Schalen 12 deels samengestelde en dichotome items, de items meten 3 aspecten van PDD. Interpretatie Interpretatie: De items meten 3 aspecten van PDD (sociaal, communicatief en stereotiep gedrag) door middel van het vaststellen van de aan- of afwezigheid van gemiddeld-normaal gedrag (contact leggen, actief taalgebruik) of ongewoon c.q. gestoord gedrag (stereotypie- en, automutilatie enz.). De gewogen scores worden opgeteld tot de AVZ-R score. Maximale score is 19. De AVZ-R score classificeert 3 mogelijkheden. • N: Niet PDD (0-6) • T: Twijfel (7-9) • PDD (10-19) Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst AVZ-R Betrouwbaarheid: goed Begripsvaliditeit: goed Criteriumvaliditeit: voldoende Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst AVZ-R Kraijer (2004). AVZ-R handleiding, vierde uitgebreide uitgave. Amsterdam: Harcourt Test Publishers De Bildt & Kraijer (2007). Autismespectrumstoornissen bij kinderen met een verstandelijke beperking. In: Schene. Jaarboek voor psychotherapie (p 21-30). Houten: Bohn Stafleu van Loghum Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst AVZ-R Pearson Assessment and Information Amsterdam Telefoon: 020 581 5500 E-mail: info-nl@pearson.com Website: www.pearson.com/nl GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ