Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Cognitive Bias Modification

Zoals beschreven bij Etiologie zijn er aanwijzingen voor verstoorde cognitieve processen bij jongeren met angststoornissen. Zo is gevonden dat angstige jongeren geneigd zijn om ambigue situaties als bedreigend te interpreteren en dat ze een verhoogde aandacht hebben voor informatie over gevaar (Muris & Field, 2008). Er zijn methoden ontwikkeld om deze cognitieve vertekeningen (cognitieve biases) te veranderen om daarmee de angst te verminderen. Behandelingen die hieruit voortgekomen zijn, zijn Cognitieve Bias Modificatie (CBM) en Attention Bias Modificatie (ABM, in het Nederlands: aandachtsbias). ABM is een computertraining die zich specifiek richt op het verminderen van de selectieve aandacht voor bedreigende informatie. Een gerandomiseerde gecontroleerde studie bewees dat deze training angstproblemen bij kinderen kan verminderen (Eldar, Apter, Lotan, Edgar, Naim, & Fox, 2012). Een andere vorm van cognitive bias modificatie richt zich op het veranderen van negatieve interpretaties van ambigue stimuli (McLeod & Matthews, 2012).

Een overzicht van systematicsche reviews (ORS) liet zien dat dat ABM en CBM weinig effect sorteerden op angststoornissen bij kinderen (Bennet et al., 2016). De tegenvallende resultaten lijken uit te wijzen dat ABM trainingen of CBM interpretatietrainingen meer gepersonaliseerd zouden moeten worden.