Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Kan ik ineens stoppen met escitalopram?

Als je stopt, verdwijnt escitalopram heel langzaam uit je lichaam. Dat kan een paar weken duren. Dus de effecten en bijwerkingen van escitalopram verdwijnen niet ineens.

Als je ineens stopt met escitalopram, kun je je na één of enkele dagen beroerd voelen. Dat kunnen onttrekkingsverschijnselen zijn, die komen door het plotseling stoppen. Onthoudingsverschijnselen lijken vaak op de bijwerkingen die je had bij het begin van het innemen van escitalopram:

  • misselijkheid
  • geen zin in eten
  • angstig, opgefokt
  • soms lijkt het net of je (een beetje) griep hebt: rillerig, zweterig, spierpijn, moe

Maar het kunnen ook de klachten zijn die je had voor je met escitalopram begon. Die kunnen terugkomen als je stopt met escitalopram.

Overleg met je behandelaar. Die kan er misschien achter komen of het de oude klachten zijn of onttrekkingsverschijnselen.

Het is verstandig om eerst met je behandelaar te overleggen als je wilt stoppen. Die kan je vertellen hoe je niet ineens, maar langzaam kunt stoppen met escitalopram. Dan heb je minder kans op onttrekkingsverschijnselen en als ze er zijn, zullen ze minder heftig zijn.

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Jouw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

    Sluiten