Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Nieuws

Suffugium 2025: Als erbij horen ontbreekt. Onderzoek naar belong @ school

Img 4751

Tijdens het Jaarcongres Kinder- en Jeugdpsychiatrie Complex – hoezo? werd dit jaar de Suffugium beurs uitgereikt. En dit jaar ontstond er een unieke situatie, want er zijn niet één, maar twee ontvangers! Deze beurs van €30.000 ondersteunt belangrijk onderzoek in de kinder- en jeugdpsychiatrie.  

Dr. Mihri Heval Rubbens-Özgen is een van de twee onderzoekers die de beurs ontvangt. Haar project ‘belong @ school’ richt zich op jongeren met een migratieachtergrond en lage sociaaleconomische status en onderzoekt hoe school belonging hun welzijn kan versterken.  

(Op de foto rechts: Mihri Heval Rubbens-Özgen)

Gefeliciteerd met de subsidie! Wat ging er door je heen toen je het hoorde? 

“Ik was thuis aan het werk toen ik hoorde dat ik genomineerd was. Mijn eerste reactie aan de telefoon was: ‘oh my god, oh my god.’ Het raakte me vooral omdat dit onderzoek zo belangrijk is voor de kinderen met wie ik werk: jongeren met een migratieachtergrond en uit gezinnen met lage inkomens. Toen ik later op het congres hoorde dat ik de subsidie kreeg, klopte mijn hart echt heel hard. Het is bijzonder dat er dit jaar twee ontvangers zijn, dat maakt het nog specialer.” 

Was je zenuwachtig? 

“Ja, wel een beetje. Toen ik mijn naam op het scherm zag staan en zag dat er maar twee namen waren, werd ik toch wel echt zenuwachtig. Toen ik uiteindelijk hoorde dat ik de subsidie mocht ontvangen, was ik echt super blij.” 

Kun je kort uitleggen waar je project over gaat? 

“Mijn onderzoek ‘belong @ school’ vertrekt vanuit de overtuiging dat verbondenheid geen luxe is, maar een vorm van bescherming. Vooral jongeren met een migratieachtergrond en lage sociaaleconomische status dragen stress die we vaak niet zien. Met drie korte interventies, uitgevoerd door hun eigen mentoren, onderzoeken we sociaal, mentaal en biologisch welzijn. Het project introduceert een preventieve en transdiagnostische benadering in de jeugd-ggz. De kern is het systematisch versterken van school belonging, een krachtige maar in Nederland nog onderbenutte voorspeller van veerkracht en mentaal welbevinden.” 

Hoe ben je bij dit project gekomen? 

“Het idee komt voort uit de praktijk. Ik zie veel uitdagingen bij jongeren met een migratieachtergrond en lage sociaaleconomische status (SES). Het is belangrijk om in deze leeftijdsfase te zorgen dat ze zich verbonden voelen. Dat kan op de lange termijn psychische problemen voorkomen en hun integratie in de maatschappij versterken. Mijn onderzoek is innovatief en het eerste in zijn soort in Nederland.” 

Wat betekent deze subsidie concreet voor je onderzoek? 

“Het betekent dat we meteen kunnen starten: gelijk mensen benaderen, het preventieteam mobiliseren en een research assistent regelen. We plannen nu alles zodat we hopelijk vanaf januari echt van start kunnen gaan. Dan kunnen we gaan beginnen met het ophalen van informatie bij de jongeren.”  

Waar kijk je het meest naar uit? 

“Ik kijk vooral heel erg uit naar het proces zelf. Ik ben benieuwd hoe de jongeren reageren, hoe zij de interviews ervaren en hoe het voor hen voelt om écht gezien en begrepen te worden. Het wordt bijzonder om te zien hoe dit hun kracht en welzijn positief beïnvloedt.”