Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Nieuws

Leerling met psychische problemen in de klas? Bekijk handelingsgerichte kennis voor scholen

Meisjes samenwerken klas

Onderwijsprofessionals in het primair en voortgezet onderwijs vinden bij het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie kennis, tips en handvatten, gericht op leerlingen met een psychische kwetsbaarheid. Hoe draag je eraan bij dat zij zich op school optimaal kunnen ontwikkelen?

Wat betekent het als een leerling in jouw klas psychische klachten heeft? Hoe kun je als leerkracht of mentor van betekenis zijn? Welke behandelmogelijkheden zijn er in de jeugd-ggz? Antwoorden op deze vragen en meer vind je in het vernieuwde kennisaanbod voor scholen van het Kenniscentrum.

Concrete tips en handvatten

Je vindt er naast informatie concrete tips en handvatten voor de omgang met leerlingen met psychische problemen in de klas. Over wat kan opvallen aan een leerling met angstklachten of een trauma, bijvoorbeeld. Of over wat je kunt doen om openheid te creëren, of de organisatie in de klas of instructie aan te passen op wat een leerling nodig heeft.

Samen zorgen voor passende ondersteuning

Ook ondersteuningsteams op scholen kunnen gebruik maken van dit kennisaanbod. Net als orthopedagogen, schoolpsychologen, IB-ers, zorgcoördinatoren en begeleiders passend onderwijs. Zo kunnen zij hun collega’s voor de klas nog beter helpen. En samen met leerlingen, ouders, wijkprofessionals en jeugd-ggz zorgen voor passende behandeling en begeleiding, op school én daarbuiten.

Blijf met elkaar in gesprek

De belangrijkste boodschap die experts en ervaringsdeskundigen met dit kennisaanbod willen meegeven is: blijf met elkaar in gesprek. Om de samenwerking te doen slagen is het essentieel dat onderwijsprofessionals hun zorgen, onzekerheden en twijfels bespreken, met collega’s voor de klas én uit het ondersteuningsteam.

Het Kenniscentrum heeft dit kennisaanbod vernieuwd samen met experts uit het onderwijs, het NCOJ en het Nederlands Jeugdinstituut. Mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van VWS.

Bekijk het aanbod voor scholen

Handelingsgerichte kennis en handvatten

Hoe kun je als onderwijsprofessional van betekenis zijn als een leerling psychische klachten heeft?

Bekijk het kennisaanbod voor scholen

Tags