“Investeer structureel in ervaringskennis van jongeren”12 maart 2020 Position paper over ervaringskennis in de kinder- en jeugdpsychiatrie Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en hoogleraar Robert Vermeiren gingen in gesprek met jongeren en professionals over de inzet van ervaringskennis. Het resultaat? Een position paper met een serieuze oproep: investeer structureel in de ontwikkeling van en onderzoek naar ervaringskennis. Schat die kennis bovendien op waarde, en streef naar gedeelde kwetsbaarheid tussen jongere en hulpverlener. Alleen zo kun je persoonlijke ervaringen betekenisvol inzetten in de kinder- en jeugdpsychiatrie. De waarde van ervaringskennis Persoonlijke ondervindingen van jongeren leveren een waardevol perspectief op dat betekenis geeft aan kennis uit praktijk en wetenschap. Bovendien kunnen ze jongeren die iets vergelijkbaars doormaken tot steun zijn, en slagen ervaringsdeskundigen er soms beter in om adolescenten met weinig vertrouwen in de hulpverlening te bereiken. Kortom: de inzet van ervaringskennis zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch maakt de kinder- en jeugdpsychiatrie mondjesmaat gebruik van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid. De bijdrage van jongeren zelf neemt een bescheiden plek in naast de praktijkkennis en wetenschappelijke bijdragen van professionals. De waarde van ervaringskennis is duidelijk, dus wat houdt ons tegen om het optimaal in te zetten? ``Het sociale weefsel dat er vroeger was is aan het verbrokkelen. De zorg moet invullen wat de maatschappij niet meer biedt. Daar kan ervaringsdeskundigheid een rol spelen.`` In gesprek met jongeren en professionals Robert Vermeiren is hoogleraar Kinder- en jeugdpsychiatrie en directeur patiëntenzorg bij Curium-LUMC. Hij maakt zich hard voor de benutting van ervaringskennis. De huidige inzet van hulpverlening biedt onvoldoende oplossingen voor veel jongeren, en ervaringskennis kan helpen bij het vinden van nieuwe inzichten. Samen met het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie bracht Vermeiren jongeren en professionals uit verschillende disciplines samen voor een gesprek. De centrale vraag: hoe maak je ervaringskennis betekenisvol in de behandeling van kinderen en jongeren? Dit leidde tot een position paper met een aantal heldere aanbevelingen. Daadkracht en kwetsbaarheid De aanwezige jongeren waren duidelijk: de meerwaarde van ervaringskennis is al jaren onderwerp van gesprek, het is tijd om de daad bij het woord te voegen. Schat de inbreng van ervaringsdeskundige jongeren bijvoorbeeld op waarde, beoordeel deze hetzelfde als de kennis van professionals en stel er dus een eerlijke financiële vergoeding tegenover. Ook pleiten jongeren en professionals met het position paper voor meer onderzoek naar de inzet en de effectiviteit van ervaringskennis. Wanneer is die echt behulpzaam? Wat werkt wel, en wat werkt niet? Een andere wens is tot slot meer aandacht voor de (gelijkwaardige) connectie tussen jongeren en professionals. De focus ligt nog te vaak op ‘professionele distantie’, waar jongeren juist aangeven dat kwetsbaarheid van twee kanten een randvoorwaarde is voor gelijkwaardigheid. Een plek voor ervaringskennis in opleidingen voor jeugdhulpprofessionals zou hierbij kunnen helpen. Download het position paperErvaringskennis in de kinder- en jeugdpsychiatrie Ook interessant Position paper De betekenis van digitale innovatie in de jeugd-ggz Position paper Psychische gezondheid van de jeugd in beeld Meer nieuws nieuws Ervaringskennis als betekenisvolle bijdrage Gemeenten worstelen vaak nog met de inzet van ervaringskennis. Dit uitgebreide artikel verkent de vraag hoe zij de wensen, behoeften en verwachtingen van jongeren en ouders een betekenisvolle plek kunnen geven binnen uitvoering en beleid. Tags2020 Ervaringsdeskundigheid