agendaSymposium: Theraplay in jouw praktijk Theraplay is een speelse interventie om de band tussen ouder en kind te versterken. Ouder en kind volgen samen, onder leiding van een Theraplay Practitioner of Coach, een serie speelsessies waarin activiteiten worden aangeboden die interactief, fysiek, eenvoudig, persoonlijk en vooral leuk zijn.
agendaWorkshop: Trauma ontrafelen en veerkracht weven Wat werkt echt? Hoe maken we kinderen en hun netwerk actieve deelnemers in therapie? En hoe blijven we als hulpverleners betrokken zonder overspoeld te raken?
agendaWebinar: Hoogbegaafdheid en trauma in het onderwijs Bij schooluitval en binnen de zorg aan hoogbegaafde kinderen en jongeren komt schooltrauma vaak naar voren. Wat is dat eigenlijk en hoe kun je daar als begeleider op inspelen en ondersteunen?
agendaAcademisch Uur: Vroege levensfactoren en de ontwikkeling van psychopathologie De ontwikkeling in deze periode is zeer gevoelig voor omgevingsinvloeden. Er is steeds meer bewijs dat de omgeving en ervaringen in de vroege kinderjaren, zowel prenataal als postnataal, fundamenteel van invloed zijn op de geestelijke gezondheid op de lange termijn. Deze lezing richt zich op de effecten van vroege levenservaringen op de ontwikkeling van psychische problemen.
agendaLunchsessie: De overgang naar volwassenheid Ben je wijkteamprofessional en werk je met jongeren rond 18 jaar? In die periode verandert er veel in hun leven. In deze lunchsessie staat het overzicht ‘Overgang naar volwassenheid’ centraal, voor professionals die jongeren begeleiden in deze levensfase. 11 november 2025, Online
agendaWebinar: Hoogspecialistische diagnostiek bij LVB en comorbide problematiek Kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) ontwikkelen zich anders dan leeftijdsgenoten, waardoor gedragsproblemen en psychische klachten soms verkeerd worden begrepen of geïnterpreteerd. Krijg als hulpverlener of leerkracht inzicht in de ontwikkelingsdynamiek, de diagnostische uitdagingen en de juiste vormen van begeleiding.
agendaWebinar: Suïcidepreventie bij jongeren en volwassenen Krijg inzicht in risicotaxatie en signalering bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking of een neurodivergent brein (zoals ADHD, autisme en hoogsensitiviteit). Leer over hoe culturele en migratiecontexten het uitingsgedrag en de hulpvraag rondom suïcidaliteit beïnvloeden. Ook de complexe dynamiek van suïcidaliteit in combinatie met verslaving en persoonlijkheidsproblematiek komt uitgebreid aan bod. Er is speciale aandacht voor behandelstrategieën en valkuilen die professionals in de praktijk kunnen tegenkomen. Een belangrijk thema vormt het betrekken van naasten in de acute fase na een suïcidepoging. Daarbij staan communicatie, het omgaan met schuldgevoel en het versterken van samenwerking centraal.
agendaCongres: Dissociatieve problematiek bij kinderen en adolescenten Leer meer over dissociatieve problemen, meestal veroorzaakt door vroegkinderlijke traumatisering, tijdens het 14e symposium Transgenerationeel georganiseerd geweld.
agendaNedKAD-conferentie 2025: Transdiagnostisch denken – hype, hoop of houvast? Transdiagnostisch denken doorbreekt de grenzen tussen diagnoses en zoekt naar overkoepelende mechanismen die psychische klachten verklaren. Dit lijkt een veelbelovend alternatief. Hoe stevig staat deze benadering? Wat is de evidentie, werkt transdiagnostisch behandelen beter dan stoornisspecifiek behandelen, roept het nieuwe vragen op of is het oude wijn in nieuwe zakken?
agendaAutisme: effectiever coachen en begeleiden Tijdens dit symposium ontdek je hoe goede afstemming, coaching en begeleiding het verschil kunnen maken voor mensen met autisme en hun ouders.