In het primair en voortgezet onderwijs hebben alle scholen een ondersteuningsteam. Dit team adviseert en ondersteunt bij de begeleiding van leerlingen met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Op individueel niveau voor leerlingen, leerkrachten en docenten, en op beleidsniveau ter professionalisering van al het onderwijspersoneel. Het ondersteuningsteam denkt en besluit mee op het gebied van aanname van een leerling op school, inzet van extra ondersteuning en eventuele overgang naar (voortgezet) speciaal onderwijs. Naast adviezen voor in de klas en op school kunnen zij helpen zoeken naar een passende plek voor onderzoek en behandeling van de leerling, en naar mogelijkheden voor hulp thuis. Dit alles in samenspraak met leerling, ouders en eventueel (een) externe betrokkene(n) als een jeugdhulpverlener bijvoorbeeld. Wat helpend kan zijn in het samenwerken tussen al deze partijen lees je in het onderzoek naar het versterken van samenwerking tussen het onderwijs en jeugdhulp Psychische problemen op schoolDe rol van de leerkracht of mentor Ondersteuningsteams op school Passend onderwijs Leerklimaat in de klas Behandelmogelijkheden in de jeugd-ggz In het primair onderwijs bestaat een team rondom leerling en ouders meestal uit: Leerkracht(en) Intern begeleider Evt. schoolmaatschappelijk werker of gezinsspecialist Evt. onderwijsondersteuningsspecialist (een medewerker van het samenwerkingsverband) Schoolleider als eindverantwoordelijke Ook kan het team anderen uitnodigen om mee te denken, zoals een wijkprofessional, een leerplichtambtenaar of de jeugdarts. In het voortgezet onderwijs bestaat een team rondom leerling en ouders meestal uit: Docent/mentor Zorg-/ondersteuningscoördinator en/of orthopedagoog Evt. schoolmaatschappelijk werker of gezinsspecialist Begeleider passend onderwijs (soms in dienst op school, soms vanuit het samenwerkingsverband) School- of teamleider als eindverantwoordelijke Ook kan de school anderen uitnodigen om mee te denken, zoals een wijkteamprofessional, leerplichtambtenaar of jeugdarts. Verschillende scholen gebruiken verschillende benamingen voor professionals die onderdeel zijn van het ondersteuningsteam. Deze komen mogelijk niet allemaal overeen met bovenstaande opsomming. Het is vooral van belang dat het team ieders taken en verantwoordelijkheden helder maakt, om van daaruit samenwerkingsafspraken te maken. Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Scholen zijn verplicht om met een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te werken. De ondersteuningsteams zijn er verantwoordelijk voor dat school de meldcode op de juiste manier toepast (in samenwerking met de leerling, ouders en de leerkracht of mentor). Lees meer over Werken met de meldcode Brainwiki.nl Dé website voor jongeren over psychische problemen Website: Gedragsproblemen in de klas Praktische informatie over gedrag in de klas: (preventie van) gedragsproblemen, omgaan met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen, trauma en hechtingsproblemen. Praktisch toepasbaar, theoretisch goed onderbouwd. Naar Gedragsproblemenindeklas.nl Informatie voor professionals Betrouwbare informatie over psychische klachten bij kinderen en adolescenten. Deze kennis, inclusief richtlijnen voor diagnostiek en behandeling, is voor en door professionals in de brede jeugdhulp samengesteld. Kennisdossier: Preventie in de jeugd-ggz Praktische informatie over preventie, met een focus op werkzame elementen en goede voorbeelden. Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ