Oorspronkelijke versie: Weiss, M.D. (2017) Huidige versie: Weiss, M.D. (2017) Doel: Diagnostiek van functionele problemen op meerdere levensgebieden. Gebruik: ADHD Doelgroep: 6-17 jaar Afname en scoring: Vragenlijst voor ouders met 50 vragen. Tijdsduur: niet bekend Inhoud van de vragenlijst WFIRS Materiaal Vragenlijst ouders, scoringsformulier, handleiding. Schalen Er kan geantwoord worden op een vier-puntenschaal gaande van ‘nooit’ tot ‘zeer vaak’. De items zijn gegroepeerd in zes domeinen: familie, school, levensvaardigheden, zelfconcept van het kind, sociale activiteiten en risicovolle activiteiten. Interpretatie De score kan bepaald worden door naar de totale score te kijken of een gemiddelde score per domein. Als er beoordeeld moet worden of er sprake is van disfunctioneren moet er op elk domein minstens twee items een 2 scoren, een item een 3 of een gemiddelde score die hoger is dan 1,5. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst WFIRS Betrouwbaarheid: goed Begripsvaliditeit: goed Criteriumvaliditeit: goed Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst WFIRS Gajria K, Kosinski M, Sikirica V, et al. Psychometric validation of the Weiss Functional Impairment Rating Scale-Parent Report Form in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Health Qual Life Outcomes. 2015;13:184. doi: 10.1186/s12955-015-0379-1. Weiss MD, McBride NM, Craig S, et al Conceptual review of measuring functional impairment: findings from the Weiss Functional Impairment Rating Scale BMJ Ment Health 2018;21:155-164. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst WFIRS GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen