Oorspronkelijke versie: Goldman, Lave & Skodol (1992) Huidige versie: Goldman, Lave & Skodol (2021) Doel: Diagnostiek van sociaal functioneren Gebruik: generiek voor diagnostiek van psychische problematiek, waaronder angst, depressie, dwang, trauma, gedragsproblemen. Doelgroep: Alle leeftijden Afname en scoring: Vragenlijst waarbij een professional de jongere beoordeeld op 4 gebieden: sociale activiteiten, persoonlijke en sociale relaties, zelfzorg en afwijkend & agressief gedrag. Inschaling tussen 0 – 100. Waarbij hoe hoger de score, hoe beter het sociaal functioneren wordt beoordeeld. Tijdsduur: onbekend Inhoud van de vragenlijst SOFAS Materiaal Handleiding, scoreformulieren. Schalen I: sociale activiteiten II: persoonlijke en sociale relaties III: Zelfzorg IV: afwijkend en agressief gedrag Interpretatie De beoordeling wordt gedaan door middel van het scoren van de jongere op 4 thema’s. Er kunnen in totaal 100 punten worden gescoord. Er is een onderverdeling gemaakt op 10 intervallen. Hoe hoger het interval, hoe beter het sociaal functioneren wordt beoordeeld. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SOFAS Betrouwbaarheid: voldoende Begripsvaliditeit: voldoende Criteriumvaliditeit: voldoende Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SOFAS Goldman HH, Skodol AE, Lave TR. Revising axis V for DSM-IV: a review of measures of social functioning. Am J Psychiatry 1992; 149: 1148 – 1156. Morosini P-L, Magliano L, Brambilla L, Ugolini S, Pioli R. Development, reliability and acceptability of a new version of the DSM-IV Social and Occupational Functioning Assessment Scale (SOFAS) to assess routine social funtioning. Acta Psychiatr Scand 2000: 101:323–329 Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SOFAS Onbekend GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen