Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Social and Occupational Functioning Assessment Scale (SOFAS)

  • Oorspronkelijke versie: Goldman, Lave & Skodol (1992)
  • Huidige versie: Goldman, Lave & Skodol (2021)
  • Doel: Diagnostiek van sociaal functioneren
  • Gebruik: generiek voor diagnostiek van psychische problematiek, waaronder angst, depressie, dwang, trauma, gedragsproblemen.
  • Doelgroep: Alle leeftijden
  • Afname en scoring: Vragenlijst waarbij een professional de jongere beoordeeld op 4 gebieden: sociale activiteiten, persoonlijke en sociale relaties, zelfzorg en afwijkend & agressief gedrag. Inschaling tussen 0 – 100. Waarbij hoe hoger de score, hoe beter het sociaal functioneren wordt beoordeeld.
  • Tijdsduur: onbekend

Inhoud van de vragenlijst SOFAS

Materiaal

Handleiding, scoreformulieren.

Schalen

I: sociale activiteiten

II: persoonlijke en sociale relaties

III: Zelfzorg

IV: afwijkend en agressief gedrag

Interpretatie

De beoordeling wordt gedaan door middel van het scoren van de jongere op 4 thema’s. Er kunnen in totaal 100 punten worden gescoord. Er is een onderverdeling gemaakt op 10 intervallen. Hoe hoger het interval, hoe beter het sociaal functioneren wordt beoordeeld.

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SOFAS

  • Betrouwbaarheid: voldoende
  • Begripsvaliditeit: voldoende
  • Criteriumvaliditeit: voldoende

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SOFAS

  • Goldman HH, Skodol AE, Lave TR. Revising axis V for DSM-IV: a review of measures of social functioning. Am J Psychiatry 1992; 149: 1148 – 1156.
  • Morosini P-L, Magliano L, Brambilla L, Ugolini S, Pioli R. Development, reliability and acceptability of a new version of the DSM-IV Social and Occupational Functioning Assessment Scale (SOFAS) to assess routine social funtioning. Acta Psychiatr Scand 2000: 101:323–329

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SOFAS

Onbekend

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.