Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Slaap Hygiëne Balans voor Kinderen (SHBK)

  • Oorspronkelijke versie: Harsh, Easley & LeBourgeois (2002)
  • Huidige versie: Van der Heijden, Smits, & Gunning (2006)
  • Doel: In kaart brengen van slaaphygiëne.
  • Gebruik: Slaapproblemen
  • Doelgroep: Kinderen van 5 tot 12 jaar
  • Afname en scoring: In te vullen door ouders
  • Tijdsduur: 10 minuten

Inhoud van de vragenlijst SHBK

Materiaal

Vragenlijst

Schalen

De SHBK bestaat uit 25 items. Deze items betreffen meerdere aspecten van slaaphygiëne: cognitieve activering, emotionele activering, fysiologische activering, stabiliteit van slaap, delen van een bed en middelengebruik.

Interpretatie

De items worden ingevuld op een zespuntsschaal, waarbij 1 = nooit, 2 = zelden, 3 = soms, 4 = vaak, 5 = vrijwel altijd en 6 = altijd. De scores leiden tot een totaalscore. Een hogere score wordt geassocieerd met een betere slaaphygiëne.

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SHBK

De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SHBK niet beoordeeld. 

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SHBK

  • Harsh, J. R., Easley, A. and LeBourgeois, M. K. A (2002). Measure of sleep hygiene. Sleep 25: A316-A317.
  • Heijden, K. B., Smits, M. G., & Gunning, W. B. (2006). Sleep hygiene and actigraphically evaluated sleep characteristics in children with ADHD and chronic sleep onset insomnia. Journal of sleep research, 15(1), 55-62.

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SHBK

Op te vragen bij dr. Kristiaan van der Heijden.
E-mail: kbheijden@fsw.leidenuniv.nl.

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.