Oorspronkelijke versie: Harsh, Easley & LeBourgeois (2002) Huidige versie: Van der Heijden, Smits, & Gunning (2006) Doel: In kaart brengen van slaaphygiëne. Gebruik: Slaapproblemen Doelgroep: Kinderen van 5 tot 12 jaar Afname en scoring: In te vullen door ouders Tijdsduur: 10 minuten Inhoud van de vragenlijst SHBK Materiaal Vragenlijst Schalen De SHBK bestaat uit 25 items. Deze items betreffen meerdere aspecten van slaaphygiëne: cognitieve activering, emotionele activering, fysiologische activering, stabiliteit van slaap, delen van een bed en middelengebruik. Interpretatie De items worden ingevuld op een zespuntsschaal, waarbij 1 = nooit, 2 = zelden, 3 = soms, 4 = vaak, 5 = vrijwel altijd en 6 = altijd. De scores leiden tot een totaalscore. Een hogere score wordt geassocieerd met een betere slaaphygiëne. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst SHBK De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de SHBK niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst SHBK Harsh, J. R., Easley, A. and LeBourgeois, M. K. A (2002). Measure of sleep hygiene. Sleep 25: A316-A317. Heijden, K. B., Smits, M. G., & Gunning, W. B. (2006). Sleep hygiene and actigraphically evaluated sleep characteristics in children with ADHD and chronic sleep onset insomnia. Journal of sleep research, 15(1), 55-62. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst SHBK Op te vragen bij dr. Kristiaan van der Heijden. E-mail: kbheijden@fsw.leidenuniv.nl. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ