Oorspronkelijke versie: Hutsebaut, Berghuis, Kaasenbrood, de Saeger en Ingenhoven (2015) Huidige versie:Hutsebaut, Berghuis, Kaasenbrood, de Saeger en Ingenhoven (2015) Doel: Bepalen van het niveau van persoonlijkheidspathologie Gebruik: Borderline persoonlijkheidsstoornis Doelgroep: Jongeren Afname en scoring: Semigestructureerd interview Tijdsduur: interview van 45 – 60 minuten Inhoud van de STIP 5.1 Materiaal Handleiding, scoreformulier Schalen De interview vragen zijn gebaseerd op twee kernconcepten: zelf functioneren en interpersoonlijk functioneren. Onder het kernconcept ‘zelf functioneren’ hangen de elementen ‘identiteit’ en ‘zelfsturing’. Onder ‘interpersoonlijk functioneren’ hangen de elementen ’empathie’ en ‘intimiteit’. Deze 4 elementen kennen elk weer 3 aspecten. Deze aspecten (12 in totaal) kunnen op 5 niveaus van ernst worden beoordeeld. Er worden vier soorten vragen onderscheiden: open vragen, hulpvragen, toets vragen en check vragen. Interpretatie Er wordt aan elk aspect een score toegekend, zodat de interviewer na het interview twaalf scores heeft. Die kunnen vervolgens geaggregeerd worden tot scores voor de vier elementen, de twee kernconcepten, en één totaalscore voor het Niveau van Persoonlijkheidsfunctioneren. Betrouwbaarheid en validiteit van de STIP 5.1 Betrouwbaarheid: voldoende Begripsvaliditeit: voldoende Criteriumvaliditeit: voldoende Wetenschappelijke onderbouwing van de STIP 5.1 Hutsebaut, J., Kamphuis, J. H., Feenstra, D. J., Weekers, L. C., & de Saeger, H. (2016). Assessing DSM-5 oriented level of personality functioning: Development and psychometric evaluation of the Semi-Structured Interview for Personality Functioning DSM-5 (STiP 5.1). Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. Uitgever en beschikbaarheid van de STIP 5.1 Kenniscentrum persoonlijkheidsstoornissen GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen