Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Semi-gestructureerd Interview voor Persoonlijkheidsfunctioneren DSM-5 (STIP 5.1)

  • Oorspronkelijke versie: Hutsebaut, Berghuis, Kaasenbrood, de Saeger en Ingenhoven (2015)
  • Huidige versie:Hutsebaut, Berghuis, Kaasenbrood, de Saeger en Ingenhoven (2015)
  • Doel: Bepalen van het niveau van persoonlijkheidspathologie
  • Gebruik: Borderline persoonlijkheidsstoornis 
  • Doelgroep: Jongeren
  • Afname en scoring: Semigestructureerd interview
  • Tijdsduur: interview van 45 – 60 minuten

Inhoud van de STIP 5.1

Materiaal

Handleiding, scoreformulier

Schalen

De interview vragen zijn gebaseerd op twee kernconcepten: zelf functioneren en interpersoonlijk functioneren. Onder het kernconcept ‘zelf functioneren’ hangen de elementen ‘identiteit’ en ‘zelfsturing’. Onder ‘interpersoonlijk functioneren’ hangen de elementen ’empathie’ en ‘intimiteit’. Deze 4 elementen kennen elk weer 3 aspecten. Deze aspecten (12 in totaal) kunnen op 5 niveaus van ernst worden beoordeeld.

Er worden vier soorten vragen onderscheiden: open vragen, hulpvragen, toets vragen en check vragen.

Interpretatie

Er wordt aan elk aspect een score toegekend, zodat de interviewer na het interview twaalf scores heeft. Die kunnen vervolgens geaggregeerd worden tot scores voor de vier elementen, de twee kernconcepten, en één totaalscore voor het Niveau van Persoonlijkheidsfunctioneren.

Betrouwbaarheid en validiteit van de STIP 5.1

  • Betrouwbaarheid: voldoende
  • Begripsvaliditeit: voldoende
  • Criteriumvaliditeit: voldoende

Wetenschappelijke onderbouwing van de STIP 5.1

  • Hutsebaut, J., Kamphuis, J. H., Feenstra, D. J., Weekers, L. C., & de Saeger, H. (2016). Assessing DSM-5 oriented level of personality functioning: Development and psychometric evaluation of the Semi-Structured Interview for Personality Functioning DSM-5 (STiP 5.1). Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment.

Uitgever en beschikbaarheid van de STIP 5.1

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.