Oorspronkelijke versie: Fairburn & Cooper (1993) Huidige versie: Nauta, Hospers, Kok & Jansen (2000) Doel: Meten van eetstoornispathologie Gebruik: Voedings- en eetstoornissen Doelgroep: EDE-Q: vanaf 12 jaar, Child EDE-Q: 8-16 jaar Afname en scoring: Hoe: Zelfrapportagevragenlijst Tijdsduur: 20-30 minuten Inhoud van de vragenlijst EDE-Q en Child EDE-Q Materiaal Vragenlijst en scoringsformulier. Schalen De vragenlijst bestaat uit vier subschalen met totaal 22 items. Deze items zijn wederom verdeeld in 4 subschalen, te weten; lijnen, piekeren over eten, piekeren over lichaamsvormen en piekeren over gewicht. Gemeten wordt het aantal dagen waarop deze voorkomen. Interpretatie De vragen kunnen beantwoord worden met een score van 0 tot 6 (0 dagen (score = 0), 1-5 dagen (score = 1), 6-12 dagen (score = 2), 13-15 dagen (score = 3), 16-22 dagen (score = 4), 23-27 dagen (score = 5) en 28 dagen (score = 6)). Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst EDE-Q en Child EDE-Q De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de EDE-Q en Child EDE-Q niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst EDE-Q en Child EDE-Q Fairburn , C.G. & Beglin, S.J. (1994). Assessment of Eating Disorders: Interview or SelfReport Questionnaire? International Journal of Eating Disorders, 16, 363 – 370. Pennings, J. & Wojciehowski, F.L. (2004). The eating disorder examination questionnaire (EDE-Q). Dutch norm scores for anorexia patients and a non eating disorder control group. Gedragstherapie (4) 37, 293-301. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst EDE-Q en Child EDE-Q De vragenlijst is te downloaden op www.eetonderzoek.nl. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ