Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Cutting down, Annoyance resulting from criticism, Guilt feeling, Eye opener – Adapted to Include Drugs (CAGE-AID)

  • Oorspronkelijke versie: Ewing (1984)
  • Huidige versie: Brown & Rounds (1995)
  • Doel: Screening van alcohol- en drugsgebruik
  • Gebruik: Problematisch middelengebruik
  • Doelgroep: Niet beschreven
  • Afname en scoring: Hoe: Af te nemen door diagnostisch geschoolde professional.
  • Tijdsduur: 5 a 10 minuten

Inhoud van de vragenlijst CAGE-AID

Materiaal

Vragenlijst

Schalen

De vragenlijst bestaat uit vier vragen, die elk beantwoord worden met een score o of 1.

Interpretatie

Een punt laat een mogelijk probleem zien. Een totale score van 2 is significant, waarna een behandelaar door zou moeten vragen op het gebied van hoeveelheid en frequentie van gebruik.

Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst CAGE-AID

De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de CAGE-AID niet beoordeeld. 

Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst CAGE-AID

  • Brown, R.L., & Rounds, L.A. (1995). Conjoint screening questionnaires for alcohol and drug abuse. Wisconsin Medical Journal. 94, 135-140.
  • Dyson, V., Appleby, L., Altman, E., Doot, M., Luchins, D. & Delehnt, M. (1998). Efficiency and Validity of Commonly Used Substance Abuse Screening Instruments in Public Psychiatric Patients. Journal of Addictive Diseases. 17(2), 57-76.

Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst CAGE-AID

Link naar de Engelse versie

GGZ Standaarden

Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals.

NJi Databank Instrumenten

Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie.