Oorspronkelijke versie: Seifer et al. (1996) Huidige versie: Owens, Spirito & McGuinn (2000) Doel: In kaart brengen van slaapproblemen. Gebruik: Slaapproblemen Doelgroep: Kinderen van 4 tot 10 jaar Afname en scoring: Hoe: In te vullen door ouders. Tijdsduur: 10 minuten Inhoud van de vragenlijst CSHQ Materiaal Vragenlijst Schalen De vragenlijst bestaat uit bestaat uit 35 items en dekt de grootste categorieën van gedrags-slaapstoornissen en medische slaapstoornissen. Er zijn 8 subschalen; Niet naar bed willen gaan, laat in slaap vallen, niet genoeg slapen (slaapduur), slaapangst, wakker blijven ’s nachts, parasomnia (waaronder slaapwandelen, nachtmerries e.d.), afwijkend ademen en slaperigheid gedurende de dag. De vragenlijst bevraagt bedplassen, paniekaanvallen, andere stoornissen van gedeeltelijke arousal, snurken, pauzes in ademen, slaperigheid gedurende de dag, gemoedstoestand bij opstaan, moeheid gedurende de dag, in slaap vallen tijdens TV kijken of in slaap vallen tijdens actief gedrag. Interpretatie De items worden ingevuld op een driepuntsschaal, waarbij 1=zelden, 2=soms en 3=meestal. Scores leiden tot een totaalscore en subschaalscores. Geschikt voor screening en klinisch onderzoek. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst CSHQ De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen heeft de CSHQ niet beoordeeld. Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst CSHQ Owens, J. A., Spirito, A., & McGuinn, M. (2000). The Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ): Psychometric properties of a survey instrument for school-aged children. Sleep, 23(8), 1-9. Seifer, R., Sameroff, A. J., Dickstein, S., Hayden, L. C., & Schiller, M. (1996). Parental psychopathology and sleep variation in children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 5(3), 715-727. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst CSHQ Download de vragenlijst hier. GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ