Sommige ouders en kinderen vragen zelf hulp voor de dwangproblemen. De aanmelding is echter niet altijd zo duidelijk. Veel kinderen en jongeren schamen zich erg voor hun dwang en als gevolg daarvan vinden zij het moeilijk om hierover te praten. Ook worden dwangklachten niet altijd als zodanig herkend door professionals, jongeren en hun omgeving. Dit komt omdat de klachten zich voor de buitenwereld anders uiten als bijvoorbeeld gedragsproblemen, eetproblemen of tics. Dwangklachten hebben verschillende uitgangsvormen waardoor ze soms als losstaande problemen worden gezien. Dit kan leiden tot een verkeerde diagnose. Daarnaast zijn kinderen en jongeren soms in de veronderstelling dat iedereen zich op dezelfde manier voelt of dezelfde gedachten heeft. Dit zou een van de redenen kunnen zijn waardoor de dwangklachten soms pas later als zodanig worden besproken met een hulpverlener. Het is daarom belangrijk om alert te zijn op mogelijke dwangklachten, ook als zij niet direct als zodanig worden gerapporteerd door kinderen en/of ouders. Bij een vermoeden van OCD kan een hulpverlener door middel van psycho-educatie voor herkenning zorgen. Het is nooit in mij opgekomen om mijn gedachtes en gevoelens te bespreken met hulpverleners. Ik wist niet beter dan dat ik dacht zoals ik dacht en voelde zoals ik voelde. Ook niet dat andere mensen anders dachten en voelden dan ik en hoeveel last ik ervan ondervond als kind en tiener. Online scholing DSM-5 Accare: Dwang Naast het stellen van de diagnose en het inventariseren van de ernst van de stoornis, is het voor het bieden van een passende behandeling belangrijk om in elk geval de volgende zaken nader te onderzoeken: Vermijdingsgedrag in het kader van de OCS Situaties waarin de dwangstoornis optreedt Betrokkenheid van andere gezinsleden (bijvoorbeeld vragen beantwoorden, helpen bij rituelen) Mate van realiteitsbesef (zie ook de DSM-criteria). Bekendheid met dwangstoornis in de familie; bekende copingmechanismen Lijdensdruk (waarbij er rekening gehouden moet worden met de afwezigheid van het besef van lijden en de onzichtbare invloed van dwangproblemen) en mate van motivatie voor behandeling Gevolgen voor het functioneren in het gezin Gevolgen voor het functioneren op school en onder leeftijdgenoten in de vrije tijd De mate waarin de dwangklachten invloed hebben op de stemming van het kind of de jongere. TagsDiagnose